در گزارش وزارت بهداشت اعلام شد:

ابتلای یك پنجم مردم ایران به فشار خون، نان، منبع مهم مصرف نمك در ایران

ابتلای یك پنجم مردم ایران به فشار خون، نان، منبع مهم مصرف نمك در ایران

دكتر میوه: بیماری افزایش فشار خون در بیشتر موارد علامت مشخصی ندارد و قاتل خاموش نامیده می گردد و حدود یك پنجم مردم كشور ما هم مبتلا به این بیماری هستند.  با افزایش میانگین سنی ایران، شیوع بیماری های غیر واگیر مانند پرفشاری خون، بیماری های قلبی – عروقی و سرطان ها رو به افزایش است و بروز این بیماری ها هم ارتباط مستقیمی با مصرف زیاد نمك دارد.



به گزارش دكتر میوه به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت میزان نمك مجاز مصرفی، كمتر از پنج گرم یعنی كمتر از یك قاشق مرباخوری در روز برای افراد كمتر از ۵۰ سال اعلام نموده است. افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا باید كمتر از سه گرم در روز نمك مصرف كنند. با عنایت به این مورد به مردم سفارش می گردد تا حد امكان، نمك مصرفی خویش را كاهش دهند البته نمك مصرفی آنان باید از نوع تصفیه شده یددار باشد. باید توجه كرد كه نمك تصفیه یددار به همان اندازه سایر نمك ها باعث افزایش فشار خون می گردد.
خطر بروز بیماری های قلبی در افراد مبتلا به فشار خون چقدر است؟
بیماری های غیرواگیر همچون بیماری پرفشاری خون، قابل پیشگیری و مهم ترین اقدام در این زمینه كاهش مصرف نمك است. این بیماری می تواند از دوره كودكی آغاز شود و مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی عروقی در جامعه ما است. خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در افراد مبتلا به پرفشاری خون ۳.۳ برابر افراد با فشار خون طبیعی است. كاهش مصرف نمك در حد ۵ گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماری های قلبی را ۱۸ درصد و خطر سكته مغزی را ۲۴ درصد می كاهد.

طبق اعلام كارشناسان مصرف بالای سدیم بیش از دو گرم در روز یا بیش از پنج گرم نمك در روز و مصرف ناكافی پتاسیم یعنی كمتر از ۳.۵ گرم در روز با افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری های قلبی – عروقی و سكته مغزی ارتباط دارد. تخمین زده می گردد كه اگر همه افراد در دنیا به اندازه سفارش شده نمك مصرف كنند می توان از مرگ ۲۵ میلیون نفر در سال پیشگیری كرد. سازمان جهانی بهداشت هم هدف اصلی خویش را كاهش ۳۰ درصدی مصرف نمك در دنیا تا سال ۲۰۵۰ اعلام نموده است.

طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پوكی استخوان یكی از اشكالات شایع سلامت در كشور ما است. بر مبنای مطالعات انجام شده، سالیانه ۴۷۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال در كشور یعنی ۵۱ هزار نفر به دلیل پوكی استخوان دچار شكستگی استخوان لگن می شوند. با عنایت به تعداد شكستگی های استخوان ران ناشی از پوكی استخوان، سالانه حداقل ۳۳ میلیارد ریال فقط هزینه ناشی از شكستگی گردن استخوان ران به كشور تحمیل می گردد. برای پیشگیری از پوكی استخوان هم سفارش می گردد مردم مصرف نمك خویش را كاهش دهند.
نان، منبع مهم مصرف نمك در ایران
مطالعات انجام شده نشان داده است كه مصرف غذاهای كم نمك در دختران در سنین بلوغ خطر مبتلا شدن به پوكی استخوان در سنین میانسالی را می كاهد. مصرف ناكافی شیر، لبنیات و مصرف زیاد نمك دو عامل مهم در بروز پوكی استخوان هستند. باید توجه كرد حتی اگر نمك به غذا اضافه نشود، غذای شما حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم یا ماده موثر نمك است.

۵۴ درصد معادل بیش از نیمی از نمك مصرفی خانوارهای ایرانی هنگام طبخ یا صرف غذا در منزل به آن اضافه می گردد. مصرف نمك زیاد باعث بروز بیماری های خطرناكی مانند بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، چاقی، سرطان معده، پوكی استخوان، سنگ كلیه، مشكلات كبدی و آسم می گردد. مطالعات مختلف نشان داده است كه غذاهای نمك سود شده یكی از علل مبتلا شدن به سرطان معده است. بر مبنای سفارش سازمان جهانی بهداشت، اگر در ۱۰۰ گرم یك محصول غذایی بیشتر از ۱.۵ گرم نمك وجود داشته باشد، پر نمك و اگر این مقدار كمتر از سه دهم گرم باشد كم نمك تعریف می گردد.

از آنجا كه نان مهم ترین غذای مصرفی مردم ایران است، درصد قابل توجهی از نمك دریافتی مردم كشور ما از نان است. طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یكی از منابع اصلی دریافت نمك ایرانی ها است. بنابراین پنیرهای فله ای نسبت به پنیرهای بسته بندی شده نمك بیشتری دارند. غذاهای كنسروی حاوی نمك زیادی هستند، مصرف آنها باید كاهش داده شود و در صورت مصرف، از انواع كم نمك آن ها استفاده گردد. برای طعم دادن به غذا، به جای نمك از چاشنی های دیگر مثل سبزی های معطر، سیر و آبلیمو استفاده گردد همینطور به برچسب تغذیه ای محصولات غذایی از نظر میزان نمك (سدیم) توجه گردد.
چگونه مصرف نمك را كاهش دهیم؟
اگر به تدریج مقدار نمك افزوده شده به غذا را كاهش دهید ظرف چند هفته ذائقه شما به غذای كم نمك عادت می كند. از غذاهای كم نمك یا بی نمك كه برای كودك درست می كنید هیچگاه نچشید تا ذائقه خویش را در طعم غذای كودك دخالت ندهید. مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و كالباس كه حاوی نمك زیادی است به حداقل برسد.

از منابع مهم نمك، تنقلات شور مانند چیپس، پفك، انواع ساندویچ ها و غذاهای آماده، سس كچاپ، بیسكوییت، غذاهای بسته بندی شده وكنسروی است. مصرف غذاهای تهیه شده در منزل وتنقلات سالم مثل میوه، آجیل خام و بدون نمك، ساندویچ های تهیه شده در منزل) در مدارس و مهدكودك ها جایگزین مناسبی برای غذاهای آماده هستند. به جای نمك از چاشنی های جایگزین مانند آب لیمو، آب نارنج و آبغوره كم نمك و سبزی های معطر استفاده گردد.

به مردم سفارش می گردد نمكدان را از سفره و میز غذای خود حذف كنند و به جای تنقلات شور به فرزندان خود میوه و آجیل خام بدهند. همینطور تاكید گردیده است كه فرزندان خویش را از كودكی به مصرف غذای كم نمك عادت دهند و در صورتی كه فشار خون بالا دارند نمك دریافتی خویش را با نظر پزشك یا متخصص تغذیه بسیار محدود كنند.

به افراد بالای ۵۰ سال هم سفارش می گردد اگر با مشكل فشار خون بالا و بیماری های قلبی – عروقی مواجهند، نمك مصرفی خویش را به كمتر از سه گرم در روز معادل نصف قاشق مرباخوری كاهش دهند. تجربه كشورهای موفق نشان داده است با كاهش مصرف نمك در جامعه، هزینه های درمانی كاهش قابل توجهی یافته است.




1397/04/07
13:31:42
5.0 / 5
20
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , سرطان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است