گزارش دكتر میوه به نقل از مهر:

كلان شهرها در انتظار آسمان خاكستری، تجویز نسخه های تكراری

دكتر میوه: پاییز علاوه بر ترافیك های كلافه كننده، یادآور روزهایی است كه آلودگی هوا مدارس تهران وشهرهای بزرگ راتعطیل می كند و زوج و فرد خودروها را در خانه ها محبوس؛ نسخه های تكراری كه قصد نو شدن ندارند.

خبرگزاری مهر گروه جامعه_نورا حسینی: نیمه سال كه می گردد یادمان می افتد هوای پایتخت و كلان شهرهای كشور آلوده است و باید چاره ای برای آلاینده ها كرد. چند روزی مدارس را تعطیل می نماییم و دست به دعا بر می داریم تا باد و بارانی بیاید و دوباره پرونده آلودگی هوا بسته می گردد تا سال بعد. امسال بهار و تابستان هم تعداد روزهای ناسالم افزایش پیدا كرد. عامل هوای آلوده این دفعه ازن بود. لیلا نظری سخنگوی شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره می گوید: از ابتدای سال جاری تابحال هوا ۸ روز پاك، ۱۵۱ روز سالم و ۲۷ روز ناسالم برای گروه های حساس بوده و هیچ روز ناسالمی برای همه افراد ثبت نشده است. به قول وی، هوای تهران در مقایسه با مدت مشابه ۳سال اخیر روند نزولی داشته و روزهای آلوده بیشتری تجربه شده است. همینطور امسال نقش آلاینده ازن بیش از سال های گذشته باعث آلودگی هوا شده است. او ادامه می دهد: در ۶ ماه دوم سال های اخیر، هوای تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه بی كیفیت و مهیا شدن شرایط اینورژن، همواره در معرض آلودگی و شرایط بحرانی بوده و هر روز رقمی حدود ۲هزار تن آلاینده های جوی در این شهر تولید می شوند كه پایداری جوی می تواند شرایط را به سمت حبس و باز تولید شدن آلاینده ها در جو تهران پیش برد. طبق گزارشهای به دست آمده از ایستگاههای سنجش میزان آلودگی هوا، در سال قبل در تهران ۸ روز هوای كاملا ناسالم و ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس داشته ایم. به صورت معمول، غلظت ذرات آلاینده در نیمه دوم سال بیش از ۲ برابر نیمه اول سال است. به خصوص در محدوده آبان تا بهمن هرسال، تهران با بحران افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از ۲.۵ میكرون رو به رو است.
در ۶ ماه دوم سال های اخیر، هوای تهران بر اثر تردد وسایل نقلیه بی كیفیت و مهیا شدن شرایط اینورژن، همواره در معرض آلودگی و شرایط بحرانی بوده و هر روز رقمی حدود ۲هزار تن آلاینده های جوی در این شهر تولید می شوند آنچه در اختیار شهرداری برای كاهش آلودگی هوا است برنامه ریزی برای كاهش آلایندگی ناشی از خودروها است كه عامل تولید ۷۰ درصد ذرات معلق و ۸۵ درصد گازهای سمی است. بنابراین مدیران شهری در برنامه ای كه برای مهار آلاینده ها تدوین كرده اند، اگزوز خودروها را هدف قرار داده اند. طبق گزارش بانك جهانی؛ تهران به لحاظ ذرات آلاینده كمتر از ۱۰ میكرون، در وضعیتی بهتر از شانگهای و بمبئی و كلكته و قاهره، اما در وضعیتی بدتر از گوانگجو و استانبول و سئول و بانكوك و مكزیكوسیتی قرار دارد.
سالانه ۲.۶ میلیارد دلار تاوان اقتصادی آلودگی هوا طبق گزارش این مرجع بین المللی، تاوان اقتصادی آلودگی هوا (هزینه های صدمه به سلامت شهروندان) در تهران، سالانه ۲.۶ میلیارد دلار است. رقمی كه با محاسبه ۱۳ هزار تومانی دلار، عددی نجومی را نتیجه می دهد كه چندین برابر رقم اختلاس معروف ۳ هزار میلیارد تومانی است. محمد درویش فعال محیط زیست درباره خسارت هایی كه آلودگی هوا به شهرها وارد می كند، میگوید: این خسارات عبارتند از خسارت در سلامت شهروندان كه هزینه های درمان را به شدت بالا می برد، كاهش جذابیت گردشگری (از جمله در مورد خوزستان و اهواز این مساله به صورت جدی مطرح است)، تأثیر بر شاخص افسردگی شهروندان و افزایش تمایل به خودكشی و بزهكاری و پیامد آن بر پایداری خانواده ها، كاهش كیفیت آب، كاهش كیفیت غذا، اثر منفی بر كیفیت زندگی زیست مندان (به ویژه پرندگان)، لغو برنامه های ورزشی، كاهش امكان ركوردشكنی های ورزشی. مطالعات بین المللی هم نشان می دهد: آلودگی هوایی كه در شهرها وجود دارد و ناشی از ذرات معلق است، شهروندان را گاه به سمت بیماری قلبی می برد.
بیماریهای قلبی وعروقی حاصل آلودگی هوا محسن روشنی مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره می گوید: نتایج منتشره در آخرین شماره نشریه اروپایی قلب در اگوست ۲۰۱۸ كه به بررسی اثرات آلودگی هوا بر بروز بیماری های قلبی و عروقی پرداخته، نشان داده است آلودگی هوا منجر به بیماری های قلبی وعروقی می گردد. در این مطالعه پروفسور توماس مونزل، مدیر كاردولوژی در بخش قلب و عروق مركز پزشكی دانشگاه جوهان گوتنبرگ (JGU)، مكانیسم های مربوط به صدمه های عروقی ناشی از آلودگی هوا را به همراه سایر محققان انگلیسی و آمریكایی بررسی كردند.
ذارت معلق ریز هم سایز ویروس بوده و به راحتی بعد از استنشاق با استفاده از ریه وارد جریان خون می شوند و سبب التهابات موضعی می گردد و در نتیجه منجر به بیماریهای قلبی عروقی مانند آنفاركتوس میوكارد، آنفاركتوس حاد قلب، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی می شوند به قول این كارشناس شركت كنترل كیفیت هوای تهران، درصد بالای نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، محققان آلمانی، انگلیسی و آمریكایی را برانگیخت تا اثرات منفی آلودگی هوا بر عملكرد عروق را بررسی كنند. تاثیر اجزای آلودگی هوا (ذرات معلق، ازن، دی اكسید نیتروژن، مونوكسیدكربن و دی اكسیدگوگرد) به صورت خاص بر عملكرد سیستم قلبی عروقی و ساز و كارهایی صدمه به عروق متمركز بود. پروفسور مونزل در مورد نتایج این مطالعه اظهار داشت: به صورت خلاصه در ارتباط با آلودگی هوا و صدمه های ناشی از آن، ذرات معلق نقش برجسته ای دارند و ما به صورت ویژه نگران ذرات بسیار ریز هستیم. این ذارت هم سایز ویروس بوده و به راحتی بعد از استنشاق با استفاده از ریه وارد جریان خون می شوند و سبب التهابات موضعی می گردد و در نهایت، عامل بروز آترواسكلروز بیشتر (كلسیفیكسیون عروقی) شده و در نتیجه منجر به بیماریهای قلبی عروقی مانند آنفاركتوس میوكارد، آنفاركتوس حاد قلب، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی می شوند. وی همینطور خاطرنشان كرد كه آلاینده های خروجی از موتورهای دیزلی بخصوص ذرات معلق و دی اكسید نیتروژن، از عملكردی منفی بر روی عروق برخوردار می باشند. با مقایسه همین رقم برای شهرهای مختلف، متوجه می شویم كه اگر به لحاظ میزان ذرات زیر ۲.۵ میكرون، تهران را به وضعیت سئول برسانیم، یعنی از ۳۵ میلیگرم بر مترمكعب به ۲۵ میلیگرم بر متر مكعب برسیم، سالانه ۴۰۰ میلیون دلار از خسارات آلودگی هوا به شهرمان كم می گردد. اگر همین عدد به ۲۰ میلیگرم بر مترمكعب برسد كه مشابه شرایط مكزیكوسیتی است، ۳۰۰ میلیون دلار دیگر صرفه جویی میكنیم و اگر به وضعیت لندن برسیم كه متوسط غلظت ذرات آلاینده زیر ۲.۵ میكرون در آن حدود ۱۵ میلیگرم بر مترمكعب است، ۴۰۰ میلیون دلار از هزینه های اقتصادی آلودگی هوا كاسته می شود.
هرچه برای آلودگی هوا هزینه نماییم به نفع جان مردم است اینها نشان داده است كه ما هرچقدر در حوزه كاهش آلودگی هوا خرج نماییم، علاوه بر اینكه به نفع جان و سلامتی مردم است، حتی به لحاظ اقتصادی هم در مجموع به نفع شهر و شهروندان است. بانك جهانی راهكارهای مشخصی را برای كاهش آلودگی هوا در تهران پیشنهاد داده است كه هریك میزانی از اثربخشی، تحلیل هزینه- فایده و دوره زمانی نتیجه بخشی دارند. در همین زمینه محسن پور سیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهردار تهران درباره برنامه هایی كه برای كاهش این خسارت نجومی كه آلاینده ها به شهر تحمیل می كنند اظهار داشت: در بهمن ماه ۹۶ برنامه پیشنهادی شهرداری تهران برای كاهش آلودگی هوا را رونمایی كردیم و جزئیات آن را هم برای نقد و ارزیابی كارشناسان به صورت شفاف منتشر كردیم. در آن برنامه، ما تعهد كرده بودیم كه اگر دولت منابع مالی و اعتباری مورد نیاز برای اجرای این برنامه را تأمین كند، بعد از پنج سال، تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید سایر آلاینده ها ۴۵ درصد كاسته می شود. در بسته تعریف شده برای كاهش آلودگی هوا برنامه های مشخصی در زمینه ساماندهی خودروهای دیزلی زمینی و با كاربری عمرانی و عمومی پیگیری شده كه شامل تدوین سیاهه انتشار، تدوین فرایند معاینه فنی و ابلاغ استفاده از فیلتر در ناوگان دیزل، خصوصا به بخش خصوصی اتوبوسرانی و خودروهای حوزه معاونت خدمات شهری است.
اجرای فاز دوم كاهش آلودگی از آبان ماه فاز دوم طرح كاهش؛ كه از اول آبان ماه اجرا می گردد و مشخصا كنترل معاینه فنی به كل خودروها، كل ایام هفته و كل ساعات شبانه روز گسترش می گردد هم یكی دیگر از برنامه های كاهش آلاینده های تهران است. برای موتورسیكلت ها بعنوان یكی از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هم برنامه های پیش بینی شده است كه دست یافتنی ترین برنامه ای كه در حوزه موتورسیكلتها مطرح گردیده است، طرح تبدیل كاربراتوری به انژكتوری است كه هم اكنون فاز پایلوت آن شروع شده و چند نمونه هم تبدیل گشته است. آلایندگی موتورسیكلتهای كاربراتوری بالغ بر ۱۵ گرم بر هر كیلومتر پیمایش است كه با تبدیل به انژكتوری به كمتر از یكسوم (۵ گرم در هر كیلومتر پیمایش) می رسد و حتی پیش بینی تا ۲ گرم بر كیلومتر هم وجود دارد. هزینه این كار برای هر موتورسیكلت در فاز آزمایشی حدود ۲ میلیون تومان برآورد شده است كه در مرحله اجرا و در تعداد زیاد، احیانا به كمتر از یك میلیون تومان برای هر موتورسیكلت می رسد.
ما مشكلی كه با موتورسواران داریم این است كه اگر پلاكشان را مخدوش كنند و بپوشانند كه ۸۰ درصد موتورسیكلت ها این كار را می كنند، اگر كل شهر را هم مجهز به دوربین نماییم، امكان قرائت پلاك این موتورسوارهای متخلف را ندارند به نظر می آید برنامه دیگری برای لشكر موتور سواران كه نقش مهمی در تولید آلاینده ها پایتخت دارند نشده است. سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی شهرداری تهران در مورد اینكه چرا در طرح های كاهش آلودگی هوا و معاینه فنی برنامه ای برای مهار موتورسیكلت ها پیش بینی نمی گردد، به مهر می گوید: ما هیچ گاه موتورسیكلت ها را از برنامه هایمان كنار نگذاشته ایم تا جایی كه مدیریت شهری مسئولیت دارد و اختیار داشته باشد، كوشیده ایم كه تولید موتورسیكلت های كاربراتوری را محدود نماییم. تلاشی بود كه شهرداری تهران انجام داد و بعد مصوبه دولت شد. ما زورمان همین است. ما مشكلی كه با موتورسواران داریم این است كه اگر پلاكشان را مخدوش كنند و بپوشانند كه ۸۰ درصد موتورسیكلت ها این كار را می كنند، اگر كل شهر را هم مجهز به دوربین نماییم، امكان قرائت پلاك این موتورسوارهای متخلف را ندارند. ما باید تلاش نماییم این نقص را برطرف كنم اما چشممان هم برای به نتیجه رساندنش آب نمی خورد. در زمینه حمل و نقل پاك و غیر موتوری هم چند برنامه مشخص اجرایی شده یا در دست اجرا است كه شامل احیای خانه های دوچرخه، اجرای نخستین پروژه دوچرخه اشتراكی در تهران، احیای مسیرهای ویژه دوچرخه، گسترش دوچرخه سواری در بوستانها و پاركهای آموزش و فضاهای داخل شهركی و دانشگاهها و هم حضور پلیس دوچرخه سوار در خیابان هاست.
در تاكسیرانی هم برنامه تعویض مجانی كاتالیست برای ۲۰۰۰ تاكسی و همینطور ورود ۳۰۰ دستگاه خودروی هیبریدی و یورو۵ به بالا دنبال می گردد. زهرا صدر اعظم نوری رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: برای رفع آلودگی هوا باید اقدامات ملموس و اثر گذار صورت گیرد. وی با بیان این كه ما هر ساله شاهد برنامه هایی در زمینه كاهش آلودگی هوا هستیم كه دیگر تكراری شده اند و گاها اثرات سو بر زندگی مردم می گذراند، در گفتگو با مهر می افزاید: این در شرایطی است كه ما در سال قبل در جهت كنترل آفت سفید بالك ها اقدامات ۸ گانه را مستمرا مد نظر قرار دادیم و با اینكه گرمای امسال بیشتر از سال قبل بود و می دانید كه گرما یكی از شرایط رشد و نمو این آفت است اما شاهد بودیم كه این آفت به صورت كامل كنترل شد بنابراین ما برای آلو دگی هوا هم از جنس این اقدامات نیاز داریم اقداماتی كه قابل لمس باشند. به میانه پاییز كه می رسیم تعداد روزهای ناسالم افزوده می گردد و با وجود برنامه ها و تصمیم گیری ها عاقبت همان كارهایی را می نماییم كه هر ساله انجام می گردد. مدارس تعطیل می شود، محدوده زوج و فرد به درب منازل می رسد و پرونده آلودگی هوا با چند اخطار و ابراز نگرانی تا سال آینده به بایگانی می رود.

1397/07/05