فواید شگفت انگیز موسیقی

فواید شگفت انگیز موسیقی

به گزارش دكتر میوه موسیقی می تواند به پشت سر گذاشتن موفق تر فیزیوتراپی هم كمك نماید. به قول دانشكده پزشكی هاروارد، موسیقی درمانی عملكرد جسمانی، روانی، شناختی و احساسی افراد را طی برنامه های توانبخشی فیزیكی بالا می برد.



به گزارش دكتر میوه به نقل از ایسنا، عصر ایران به نقل از "كر۲" نوشت: «موسیقی دارای آثار بسیار قدرتمندی بر بدن است كه امكان دارد به خیلی از آنها توجهی نداشته باشید یا حتی از آنها آگاه نباشید.

جوان نگه داشتن مغز

همانند تمریناتی كه در یك باشگاه ورزشی انجام و توانایی های جسمانی خویش را افزایش می دهید، موسیقی می تواند مغز و روان شما را تمرین دهد. اگر قصد دارید به رغم افزایش سن، مغز خویش را همچنان جوان و آماده فعالیت نگه دارید، گوش دادن به موسیقی یا نواختن یك ساز ابزاری عالی برای تحقق این هدف به حساب می آید. این شرایط به واقع مغز را تمرین می دهد. برای بهره مندی از فواید مطلوب، كتابخانه موسیقی خویش را همراه با افزایش سن گسترش دهید؛ به جای آن كه همواره به آهنگ های قدیمی مورد علاقه خود گوش دهید. بر خلاف آهنگ های آشنا، آهنگ های جدید مغز را برای درك آنها به كار وامی دارد و این شرایط به حفظ ذهنی فعال و خلاق كمك می نماید.

كمك به یادآوری خاطرات

آیا برای شما پیش آمده كه با شنیدن یك آهنگ قدیمی خاطره ای خاص از دوران گذشته برای شما زنده شود. یادآوری خاطراتی كه یك آهنگ به آنها پیوند خورده، برای مغز بسیار راحت تر است. به صورت خاص، این تقویت یادآوری می تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد. از آنجایی كه توانایی برقراری ارتباط با موسیقی تا مراحل واپسین بیماری همچنان دست نخورده باقی می ماند، موسیقی درمانی می تواند به یادآوری خاطرات، كاهش بی قراری، كمك به برقراری ارتباط و تقویت هماهنگی جسمانی كمك نماید.

كاهش درد مزمن و افسردگی

بنابر مطالعه ای كه در نشریه Journal of Advanced Nursing انتشار یافت، گوش دادن به موسیقی می تواند به كاهش درد مزمن و افسردگی كمك نماید. پژوهشگران ۶۰ شركت كننده را به سه گروه تقسیم كردند: گروه نخست به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دادند، گروه دوم به آهنگ های انتخابی پژوهشگران گوش می دادند و گروه كنترل به موسیقی گوش نمی دادند. شركت كنندگان در این مطالعه به بیماری های مختلفی همچون آرتریت و مشكلات دیسك مبتلا بودند كه باعث درد مزمن می شدند.

در آخر مطالعه، گروه هایی كه به موسیقی گوش داده بودند، كاهش درد به میزان ۲۱درصد را گزارش كردند؛ در شرایطی كه گروه كنترل افزایش ۱ تا ۲ درصدی احساس درد را گزارش كردند. همینطور گروه هایی كه به موسیقی گوش داده بودند، در مقایسه با گروه كنترل ۲۵درصد افسردگی كمتر را گزارش كردند. از این رو پژوهشگران نتیجه گرفتند كه گوش دادن به موسیقی می تواند به افراد در مقابله با درد مزمن و همینطور افسردگی كمك نماید.

استرس كمتر

افراد بسیاری برای كاهش سطوح استرس به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهند و از نظر علمی هم مفید بودن این اقدام ثابت شده است. طی یك مطالعه با حضور ۶۰ شركت كننده زن سالم، یك آزمایش استرس روانی بعد از گوش دادن به موسیقی، گوش دادن به صدای آب جاری یا استراحت در سكوت انجام شد. پژوهشگران دریافتند شركت كنندگان در گروه موسیقی ریكاوری جسمانی سریع تر از استرس در مقایسه با گروه های دیگر را تجربه كرده اند.

افزون بر این در همین مطالعه مشخص شد افرادی كه تحت درمان های پزشكی قرار گرفته اند، با گوش دادن به موسیقی اضطراب و ناراحتی كمتری را تجربه كرده اند. در نتیجه، آنها كمتر به داروهای آرام بخش و مسكن نیاز داشتند.

بازیابی گفتار

موسیقی درمانی ابزاری مهم برای افرادی است كه یك صدمه دیدگی در سمت چپ مغز - مسئول گفتار - خویش را به دلایل مختلف، همچون سكته مغزی یا یك جراحت را تجربه كرده اند. به نظر می آید ملودی و ریتم موسیقی به تقویت گفتار كمك می كنند. در حقیقت، گبی گیفوردز، نماینده سابق كنگره آمریكا، بعد از آن كه از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت، از موسیقی درمانی برای فراگیری مجدد چگونگی صحبت كردن بهره برد.

كمك به بیماران برای تحمل درمان های سرطان

همان گونه كه موسیقی می تواند به افراد در مدیریت درد و استرس كمك نماید، بعنوان ابزاری خوب برای تحمل درمان های سرطان هم قابل استفاده می باشد. به قول دانشكده پزشكی هاروارد، گوش دادن به موسیقی اضطراب در رابطه با شیمی درمانی و پرتودرمانی را می كاهد. این كار می تواند به كاهش حالت تهوع و استفراغ در بیمارانی كه شیمی درمانی را پشت سر می گذارند، كمك نماید.

همچنین بررسی چند مطالعه نشان داده است كه موسیقی به كاهش درد و همینطور خستگی بیماران مبتلا به سرطان كمك می نماید. افزون بر این، موسیقی می تواند مدت زمان ریكاوری و بستری بودن در بیمارستان را كاهش داده و كیفیت زندگی بیمار را افزایش دهد.

تقویت ورزش درمانی و فیزیوتراپی

برای افراد بسیاری ورزش كردن بدون گوش دادن به موسیقی دشوار است. بیشتر افراد دارای غریزه ای برای هماهنگ سازی حركات و فعالیت های خود با موسیقی هستند و این حركت ریتمیك می تواند به بدن در استفاده بهینه تر از انرژی كمك نماید. در حقیقت یك مطالعه نشان داد دوچرخه سوارانی كه سرعت خویش را با موسیقی حفظ می كنند، در مقایسه با دوچرخه سوارانی كه به موسیقی گوش نمی دهند، اكسیژن كمتری مصرف می كنند.

به واسطه تاثیر آن بر بدن، موسیقی می تواند به پشت سر گذاشتن موفق تر فیزیوتراپی هم كمك نماید. به قول دانشكده پزشكی هاروارد، موسیقی درمانی عملكرد جسمانی، روانی، شناختی و احساسی افراد را طی برنامه های توانبخشی فیزیكی بالا می برد.

بهبود سلامت قلب

یك آهنگ خوب می تواند به روش های مختلف سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. موسیقی می تواند شیمی مغز شما را به واقع تغییر دهد و به فواید قلبی عروقی منتج شود. مطالعات نشان داده اند كه گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش سرخرگ ها كمك نماید كه به بهبود عملكرد رگ های خونی منتج می گردد. افزون بر این، بعد از فعالیت جسمانی، موسیقی می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را سریع تر به سطوح عادی بازگرداند.

همچنین پژوهش ها نشان داده اند كه گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند فواید بیشتری نسبت به آهنگ های انتخابی توسط فردی دیگر داشته باشد، از این رو، ذائقه موسیقی شما هر چه باشد می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.»




1397/09/19
14:45:03
5.0 / 5
4442
تگهای خبر: آزمایش , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است