توسط هوش مصنوی آی بی ام محقق می شود

تشخیص سرطان پستان یك سال پیش از وقوع

تشخیص سرطان پستان یك سال پیش از وقوع

به گزارش دكتر میوه هوش مصنوعی شركت آب بی ام(IBM) می تواند با تجمیع و تركیب تصاویر و سوابق پزشكی بانوان، وقوع سرطان پستان در آنان را یك سال زودتر تشخیص دهد.


به گزارش دكتر میوه به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، شركت آی بی ام از هوش مصنوعی فقط برای پیشبینی دیابت استفاده نمی نماید. محققان این شركت یك مدل هوش مصنوعی توسعه داده اند كه می تواند سرطان بدخیم پستان را یك سال زودتر و با دقت ۸۷ درصدی كه قابل مقایسه با رادیولوژیست ها است پیش بینی نماید.
در حالیكه هم اكنون چند روش تشخیصی توسط هوش مصنوعی وجود دارد كه به تصاویر ماموگرافی یا پرونده پزشكی بیمار متكی است، آی بی ام از هر دوی آنها استفاده می نماید. ازاین رو نتیجه قابل اعتمادتری گزارش می دهد.
روش آی بی ام آموزش هوش مصنوعی با تصاویر ماموگرافی ناشناس در رابطه با زیست نشانگرها (بیوماركرها) مانند سابقه حاملگی و داده های بالینی است كه اجازه می دهد یك الگوریتم با دقت نسبتاً بالا ایجاد شود.
این الگوریتم می تواند احتمال تشخیص نادرست را با ایجاد ارتباط بین صفاتی مانند كمبود آهن و عملكرد تیروئید كه در تصاویر پیدا نیست، كم كند.
آی بی ام حتی اطلاعاتی را از بیوپسی ها، آزمایش های آزمایشگاهی، سوابق ثبت سرطان و كدهایی از سایر روش های تشخیص می گیرد.
آی بی ام می گوید دقت این الگوریتم به اندازه ای خوب هست كه بتواند بعنوان "چشم سوم" پزشكان مورد استفاده قرار بگیرد.
این الگوریتم می تواند تشخیص رادیولوژیست را تصدیق كند و بیماران را از شر دادن آزمایش های غیر ضروری رها كند. این مزیت می تواند بخصوص در كشورهایی كه با كمبود نیرو و امكانات مواجهند مفید واقع شود.


البته این الگوریتم پیشرفته ترین شكل پیشبینی سرطان پستان نیست. روشی كه اخیراً توسط محققان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) توسعه یافته است، فقط با استفاده از تصاویر پزشكی می تواند وقوع سرطان پستان را تا پنج سال جلوتر پیش بینی نماید.
با این وجود آی بی ام قول یك رویكرد جامع تر و ارزشمندتر را داده است كه حتی نیازی به تصاویر پزشكی نداشته باشد و با استفاده از اطلاعات دیگر پیش بینی نماید.
در هر صورت بزودی بیماران مبتلا به سرطان پستان حتی پیش از این كه نخستین تومور در بدنشان ظاهر شود می توانند آغاز به درمان كنند.



1398/03/30
21:19:30
5.0 / 5
4752
تگهای خبر: آزمایش , آموزش , بیمار , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است