رئیس همایش نقشه برداری مغز ایران؛

بیماران در كشور بیش از اندازه ام آر آی و سی تی اسكن می شوند

بیماران در كشور بیش از اندازه ام آر آی و سی تی اسكن می شوند

به گزارش دكتر میوه رئیس پژوهشكده تكنولوژی های جدید پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اظهار داشت: نقشه برداری از مغز جنبه درمانی ندارد و یك تكنولوژی برای شناخت بیماری ها است.


به گزارش دكتر میوه به نقل از مهر، مجتبی زارعی، در آستانه برگزاری ششمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران، اضافه كرد: نقشه برداری از مغز مجموعه ای از فناوری های نوین است كه كمك می نماید مسائل مغز را برای شناخت بیماری هایی مانند افسردگی، اسكیزوفرنی، پاركینسون و صرع بهتر درك نماییم كه در آینده در درمان بیماری ها موثر است. وی اظهار داشت: نقشه برداری از مغز در هیچ جای دنیا جنبه درمانی ندارد، این علم رادیولوژی نیست و نباید با ام آری ای و...، اشتباه شود، مشاهده می شود كه برخی پزشكان با ادعاهای عجیب و بدون آگاهی كافی، برای انجام نقشه برداری مغز از بیماران هزینه می گیرند كه درست نیست. رئیس ششمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ایران افزود: هم اكنون تمام خدمات پزشكی برعهده دانشگاه های علوم پزشكی است در حالیكه باید دانشگاه ها به آموزش و پژوهش بپردازند. به قول زارعی، این همایش بر انجام تحقیقات مشترك با كشورهای مختلف در حوزه نقشه برداری مغز و اختصاص بودجه برای انجام این تحقیقات بسیار كمك می نماید و در حاشیه همایش كارگاههای تخصی هم برپا است. رئیس پژوهشكده علوم و فناوری پزشكی تصریح كرد: استفاده بیش از اندازه از روش های تصویربرداری مانند ام آر آی و سی تی اسكن به علت سیستم بیمار گونه بهداشت در كشور است و این مورد ریشه در آموزش و تربیت رزیدنت ها همینطور نوع اداره بیمارستان های كشور دارد بنابراین گاهی دیده می شود كه پزشك كارهای تشخیصی را بدون لزوم و بیشتر از احتیاج به بیمار خود تجویز می كند. زارعی افزود: وضعیت اعصاب در كشورها یك مساله نسبی است و من در زمینه وضعیت اعصاب در ایران هیچ نظری ندارم، چونكه آمار خاصی در این خصوص وجود ندارد و در ایران هیچ محققی در این زمینه كار علمی نكرده است، اما به صورت كلی در دنیا ۲۵ درصد از بار بیماری ها مربوط به مبحث اعصاب است.برگزاری سمپوزیوم نقش زنان در علوم اعصابوی تصریح كرد: امروزه زنان فعالیت زیادی در بخش های مختلف كشور دارند بنابراین سمپوزیومی برای نخستین بار در حاشیه ششمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز، تحت عنوان نقش زنان در علوم اعصاب برگزار می گردد. زارعی اضافه كرد: در این سمپوزیوم زنان متخصص در علوم اعصاب كه در خارج از كشور فعالیت می نمایند یا در خارج تحصیل كرده و هم اكنون در ایران فعالیت می نمایند در حاشیه همایش نقشه برداری مغز در حوزه نقش زنان در علوم اعصاب سخنرانی می كنند. رئیس پژوهشكده علوم و فناوری پزشكی، اظهار داشت: امروزه زنان باید از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشند تا بدون در نظر گرفتن جنسیت مدیر ارشد خود بتوانند كارها را به بهترین نحو انجام دهند.
وی افزود: امروزه تحقیقات گسترده ای در زمینه بیماری های مختلفی مانند آلزایمر، پاركینسون، ام اس انجام شده است. نقشه برداری مغز به شكلی یك تكنولوژی به حساب می آید و برای تمام گروه های هدف مانند بیماران افسرده یا افرادی گرفتار اختلالات روانی هستند موثر هستند. زارعی اضافه كرد: نقشه برداری مغز برای تمام گروه های پزشكی همچون رادیولوژیست ها جهت تشخیص بیماری های مختلف موثر است و این كار از راه فعل و انفعالات و امواج مغز انجام می شود. بررسی ها نشان داده است نقشه برداری مغز مانند خیلی از روش های تصویر برداری و تشخیصی، ضرری برای این عضو حیاتی ندارد. زارعی با اشاره به برگزاری ششمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز، خاطرنشان كرد: این همایش دارای ۳۵ سخنرانی و ۳۵ پوستر بوده و ارتباطات جدید بین المللی را هموارتر می كند. ششمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز ۱۷ تا ۱۹ مهر ۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد و اساتید برجسته ای از كشورهای آمریكا، آلمان، دانمارك، انگلیس و سوئیس در این همایش حضور دارند.


منبع:

1398/06/23
21:46:29
5.0 / 5
4618
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است