در نامه ای به مشاور وزیر بهداشت اعلام شد؛

واكنش بهورزان به سیاست های جمعیتی و كاهش فرزندآوری

واكنش بهورزان به سیاست های جمعیتی و كاهش فرزندآوری

به گزارش دكتر میوه در نامه ای به مشاور عالی وزیر بهداشت تعدادی از بهورزان و مراقبین سلامت نسبت به سیاست های جمعیتی نقدهای جدی را مطرح نمودند و خواهان تغییر سیاست ها در جهت فرزندآوری شدند.


به گزارش دكتر میوه به نقل از مهر، تعدادی از بهورزان در نامه ای به مشاور جمعیتی وزیر بهداشت جدی تر گرفتن سیاستهای جمعیتی در وزرات بهداشت را خواهان شدند. متن این به شرح ذیل است: جناب آقای دكتر اكبری
مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و مدیر پروژه ملی جمعیتبا عرض سلام و احترام
ما تعدادی از بهورزان، مراقبین سلامت و پزشكان مشغول به خدمت در خانه ها و مراكز بهداشتی استان های مختلف كشور نسبت به عملكرد شبكه بهداشت كشور در مورد اجرای سیاستهای جمعیتی نقد جدی داریم و به امید اصلاح این روند، نكاتی را در این خصوص خدمتتان تقدیم می نماییم: طی سال های اخیر بعد از تغییر سیاستهای جمعیتی نظام، عملكرد شبكه بهداشت كه كاملاً مطابق با دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت در جریان بوده است به صورت واضحی مغایر با جهت گیری نظام در این عرصه و كاملاً مطابق با روند سابق تنظیم خانواده بوده است. دستورالعمل های ابلاغی از جانب وزارت بهداشت طی سال های اخیر هیچ تغییر موثری در برای كمك به فرزند آوری خانواده ها نكرده است و همچنان ما مراقبین سلامت و بهورزان شاغل در شبكه های بهداشت بعنوان كادر خط مقدم پاسخگویی به مردم، بر حسب وظیفه و در اغلب موارد، پیشگیری از حاملگی را با عرضه مجانی انواع اقلام ممانعت از بارداری، به خانواده ها سفارش می نماییم. ما هم اكنون با عرضه مجانی اقلام پیشگیری از حاملگی به طیف وسیعی از زنان در سن فرزندآوری به بهانه های بهداشتی غیر واقعی همچون ضرورت ممانعت از حاملگی در زنان زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال، ضرورت فاصله گذاری ۳ تا ۵ سال بین فرزندان، ضرورت جلوگیری در زنان دارای ۳ فرزند و ضرورت ممانعت از حاملگی زنان با هر نوع سابقه بیماری مزمن و... در شبكه های بهداشتی استان خود ناخواسته و مطابق با شرح وظایف خود عملاً زاد و ولد مردم را به صورت قابل توجهی محدود می نماییم. همینطور در زمینه مشاوره فرزندآوری به جز موارد محدودی از كتابهای آموزشی در زمینه مضرات تك فرزندی كه در سال های قبل به صورت مقطعی به ما عرضه شد، كلاس و كارگاه آموزشی مدونی در كار نبوده و پرسنل بهداشتی عملاً در پاسخ به خیلی از سؤالات و شبهات رایج خانواده ها در زمینه تصمیم به فرزندآوری ناتوان هستند. جناب آقای دكتر اكبری ما پرسنل وزارت بهداشت كه با تلاش شبانه روزی در شهر و روستای محل خدمتمان تلاش در انجام خالصانه وظیفه خود در جهت اعتلای سطح سلامت مردم داریم، از اینكه در مورد مبحث كنترل جمعیت به شرحی كه خدمتتان ارائه شد به ناچار و اجبار، ابزار دست مدیران میانی وزارت بهداشت قرار گرفته ایم و در صورت تخطی از این دستورالعمل ها به شدت در پایشهای ستادی و شبكه بهداشت شهرستان خود مورد بازخواست، توبیخ و كسری دریافتی قرار می گیریم ناراحت و معترض هستیم. از جانب دیگر همراهی با روند فعلی هم به دلیل خیانت به مصالح حقیقی مردم و كشور، ما را گرفتار عذاب وجدان می كند چون كه به تأیید متخصصین امر، نه تنها تنظیم خانواده با مختصات فعلی بر پایه و اساس موضوعات علمی بنا نشده، بلكه تجویز این حجم از اقلام ممانعت از حاملگی خود عامل بروز عوارض جبران ناپذیری برای سلامت زنان جامعه خواهد بود. جناب آقای دكتر اكبری ما مراقبین سلامت، بهورزان و پزشكان مشغول به خدمت در مراكز و خانه های بهداشت سطح كشور از جنابعالی می خواهیم كه با اصلاح روند فعلی از راه بازبینی و اصلاح دستورالعمل های مربوط به سلامت باروری یا همان تنظیم خانواده، علاوه بر كمك به نجات كشور از عواقب بحران جمعیت، ما و همكاران ما را هم از این حیرانی وارهانید.
پیشاپیش از لطف و پیگیری جنابعالی سپاسگزاریم.

1398/08/06
10:29:26
5.0 / 5
4574
تگهای خبر: آموزش , بارداری , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است