عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی؛

خوش خیالی جامعه نسبت به انتها كرونا خطرناكست

خوش خیالی جامعه نسبت به انتها كرونا خطرناكست

به گزارش دكتر میوه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره روند اپیدمی كووید 19 در فصل تابستان، اظهار داشت: نباید امیدوار بود كه با 5 یا 10 درجه گرم شدن هوا در وضعیت اپیدمی تغییر چندانی حاصل شود.



به گزارش دکتر میوه به نقل از مهر، حمید سوری، با اشاره به اثر درجه حرارت روی میزان فعالیت ویروس کووید ۱۹، اضافه کرد: بهترین شرایط برای فعالیت ویروس کرونا، بین منفی چهار درجه تا حدود ۱۵ درجه بالای صفر است.
وی با اعلان اینکه با بالارفتن دما به تدریج از میزان فعالیت ویروس کم می شود، افزود: این ویروس تا ۶۰ درجه سانتی گراد نیز ممکنست تا ۲۰ درصد فعالیت داشته باشد، اما فعالیت آن تقریباً دردمای حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتی گراد خاموش می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار داشت: به همین خاطر استفاده از اتو برای لباس ها می تواند عامل بیماری زایی را از بین ببرد، اما بعید بنظر می رسد که تغییرات فصلی اثر خاصی روی روند اپیدمی داشته باشد، البته ممکنست سرعت و شدت اپیدمی را تا حدی تحت تاثیر قرار دهد.
این اپیدمیولوژیست اشاره کرد: بهترین شکل ممکن برای مهار اپیدمی کشف واکسن است، به همین خاطر است که هم اکنون بیشتر کشورهای پیشرفته عمده انرژی خودرا معطوف تولید واکسن کرده اند و بعید بنظر می رسد زودتر از یک سال و نیم دیگر واکسن در اختیار بشر قرار گیرد.
سوری تصریح کرد: متاسفانه بنظر می رسد در جامعه یک خوش خیالی به وجود آمده است و مردم به زندگی عادی خود بازگشته اند که این مسئله بسیار خطرناکست.
وی افزود: در ژاپن شهرهایی هستند که مردم به زندگی عادی خود بازگشته اند اما نتیجه آن بازگشت مجدد اپیدمی با کشت و کشتاری وسیع تر بوده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اشاره کرد: بدین سبب خوش خیالی و خوش پنداری که در جامعه موجب بازگشت به روال زندگی عادی شده است بسیار خطرناکست و باید با نظارت کافی، تشدید و تقویت اجرای مقررات طرح فاصله گذاری هوشمند و توجه ویژه به گروه های پرخطر و لطمه پذیر مانند سالمندان، دیابتی ها و افراد گرفتار فشارخون، اپیدمی را کنترل کرد.
وی درباره شرایط ایجاد اپیدمی در جوامع اظهار نمود: برای ایجاد یک اپیدمی در جامعه، باید ۶ شرط وجود داشته باشد و در صورت عدم وجود هر یک از این بخش ها اپیدمی رخ نمی دهد و برای مقابله با اپیدمی نیز باید کاری نماییم که یک یا چند یک از این شروط حذف شوند.
این اپیدمیولوژیست درباره عوامل ایجاد اپیدمی توضیح داد: یکی از این عوامل، عامل بیماری زاست و تا زمانی که وجود نداشته باشد اپیدمی رخ نمی دهد، پس برای پیش گیری از اپیدمی باید عامل بیماری زا را از بین ببریم.
وی، وجود یک مخزن یا منبع بیماری را از دیگر شروط لازم برای ایجاد اپیدمی عنوان نمود و اظهار داشت: منبع یا مخزن کووید ۱۹ انسان ها هستند و تا کنون ثابت نشده است که این بیماری بوسیله حیوانات نیز منتقل شود.
سوری افزود: سومین عامل در ایجاد اپیدمی این است که راه خروج عامل بیماری زا از مخزن فراهم باشد که در مورد کووید ۱۹ راه خروج عطسه، سرفه و ترشحات است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه انتقال عامل بیماری زا را از دیگر عوامل لازم برای ایجاد اپیدمی عنوان نمود و اضافه کرد: راه انتقال در بعضی از بیماری ها ممکنست یک حشره باشد، اما درمورد کووید ۱۹ هنوز ثابت نشده است که حشرات یا بندپایان و یا مواد غذایی عامل انتقال بیماری باشند.
این اپیدمیولوژیست راه ورود عامل بیماری زا به بدن میزبان جدید را از دیگر ملزومات ایجاد اپیدمی معرفی نمود و اظهار داشت: راه ورود عامل بیماری زا در کووید ۱۹ بوسیله تماس مستقیم و همین طور عدم محافظت بهداشتی کافی است.
وی درباره آخرین لازمه ایجاد اپیدمی توضیح داد: افراد جامعه باید حساسیت و استعداد کافی را برای مبتلاشدن به بیماری داشته باشند، یعنی اگر همه افراد جامعه در مقابل بیماری مقاوم باشند اپیدمی به وجود نمی آید، اما در شرایط فعلی همه آحاد بشری در مقابل کووید ۱۹ در معرض مبتلاشدن به بیماری قرار دارند؛ البته در بعضی گروه ها مانند کودکان شانس مبتلاشدن کمتر و در بعضی گروه ها بیشتر است.
سوری تصریح کرد: برای پیش گیری از اپیدمی با بهره گیری از اپیدمی تعداد افراد حساس در مقابل بیماری را کمتر می نماییم تا آمادگی طبیعی برای مبتلاشدن به بیماری در جامعه کم شود و در صورت عدم دستیابی به واکسن، این کاهش آمادگی برای مبتلاشدن به شکل طبیعی به وجود می آید، مانند زمانی که در قرون وسطی بیماری آنقدر شیوع می یافت که دیگر فرد حساسی در جامعه باقی نمی ماند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اقدامات لازم برای کنترل اپیدمی ها را مداخله در این عوامل عنوان نمود و اضافه کرد: یکی از کارهایی که برای جلوگیری از گسترش اپیدمی می توان انجام داد، کاهش درجه تماس افراد مبتلا با افراد حساس بوسیله جلوگیری از ایجاد تراکم جمعیت و شلوغی است.
وی در آخر جلوگیری از ورود افراد مبتلا به جامعه و جلوگیری از خروج آنان از مناطق آلوده با اقداماتی همچون قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی را از دیگر راه های کاهش اپیدمی عنوان نمود و اظهار داشت: با انجام این اقدامات زنجیره انتقال قطع شده و احتمال گسترش بیماری کاهش پیدا می کند.

1399/02/20
21:14:00
5.0 / 5
2599
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است