بهبودیافتگان كرونا مجاز به انجام كدام كارهای بدنی هستند؟

بهبودیافتگان كرونا مجاز به انجام كدام كارهای بدنی هستند؟

دکتر میوه: بهبود یافتگان از کرونا خصوصاً آنهایی که مدتی در بیمارستان بستری بودند احیانا قسمتی از قوای جسمانی خودرا از دست داده اند و نیاز به بازیابی آن دارند. شروع فعالیت بدنی سبک علاوه بر آنکه به بهبود قوای از دست رفته بدن کمک می نماید، سبب می شود تا باردیگر روحیه خودرا به سطح قبل از مبتلاشدن به بیماری برسانند.



به گزارش دکتر میوه به نقل از ایسنا، در صورت خوب بودن سطح اکسیژن خون (بالای۹۳ درصد)، بیمار می تواند کارهای خودرا مانند گذشته از سر گیرد. هر چه بیشتر حرکت کنید زودتر بهبود می یابید اما هر فعالیت بدنی باید برمبنای علایم و سطح عملکرد فعلی باشد. خستگی، تنگی نفس و سرگیجه موجب توقف ورزش می شود. پس از اتمام مبتلاشدن به بیماری کووید۱۹ به مدت ۲ تا ۴ هفته نباید فعالیت بدنی شدید انجام داد. بعد از طی این مدت می توانید فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری نرم داشته باشید و به تدریج شدت فعالیت بدنی خودرا افزایش دهید.

اگر قصد انجام فعالیت بدنی در خارج از منزل را دارید، باید تمام نکات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی (حداقل ۱.۵ متر فاصله از دیگران) و استفاده از ماسک را رعایت کنید. اگر به سبب مبتلاشدن به کووید۱۹ گرفتار کاهش وزن غیرمعمول شده اید، در دوره نقاهت حتما باید برای جبران این کاهش وزن اقدام کنید چونکه معمولا در این کاهش وزن، بافت های بدن همچون عضلات تحلیل می روند.

حرکات استقامتی انجام دهید. هنگام ادغام حرکت در روال بازیابی، تمرین های مبتنی بر استقامت را که بزرگترین گروه های عضلانی بدن شما را به چالش می کشد در اولویت قرار دهید. تکرار سه تمرین ۱۵ دقیقه ای در هفته، شروع بسیار خوبی است و با پیشرفت بهبودی می توانید تکرار و مدت زمان را افزایش دهید. توجه ویژه ای روی باسن، ران، همین طور کمر و شانه ها داشته باشید، برای اینکه این گروه های عضلانی بیشترین قدرت را در بیماران کووید ۱۹ از دست می دهند و تاثیرات گسترده ای بر توانایی ایستادن دارند. پیاده روی کنید و کارهای روزمره را انجام دهید.

بنابر اعلام شبکه ملی تحقیقات بیماریهای تنفسی برای قسمت بالای بدن، نیز ورزش های بازو و شانه انجام دهید. برای وزن بدن، دمبل های سبک، بسیار عالی عمل می کنند. در دوران نقاهت باید هم به نوع تغذیه و هم به نوع فعالیت بدنی توجه کرد. نوع فعالیت بدنی پیشنهادی در طول این مدت، ورزش مقاومتی سبک مثل تمرینات تحمل وزن است که به تدریج می توان شدت این تمرینات را افزایش داد. پیش از انجام فعالیت بدنی پنج دقیقه بدن خودرا گرم کنید و حرکات ورزشی را به تدریج افزایش دهید تا قلب، ریه و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن به دست آورند. ۱۰ دقیقه پیش از اتمام ورزش از شدت و سرعت ورزش کم کنید تا دستگاه های بدن برای دفع مواد زاید تولید شده در عضلات فرصت کافی داشته باشند. گرم و سرد کردن بدن قبل و پس از انجام فعالیت بدنی موجب شادابی می شود و از دردهای عضلانی بعد از آن پیشگیری می کند.





منبع:

1400/01/07
23:58:47
5.0 / 5
460
تگهای خبر: بیمار , بیماری , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است