داروی تزریقی تایید شده علایم لوپوس را می کاهد
به گزارش دکتر میوه، یک کارآزمایی بالینی جدید نشان داد یک داروی تزریقی که قبلاً تأیید شده است، علایم لوپوس را به صورت قابل توجهی کم می کند.
به گزارش دکتر میوه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که بیشتر از سه چهارم بیماران لوپوس که obinutuzumab (Gazvya) مصرف می کردند، بعد از یک سال مصرف این دارو، بهبود قابل توجهی در علایم خود داشتند. محققان گفتند که این دارو همینطور زمان بین تشدید لوپوس را بهبود بخشیده و در مقایسه با دارونما، میزان بهبودی بیشتر از دو برابر داشته است. داروی «گازویا» اکنون برای درمان التهاب کلیه ناشی از لوپوس تأیید شده است. این دارو سیستم ایمنی را مجبور به حمله و تخریب سلول های B می کند که آنتی بادی هایی را تولید می کنند که سبب لوپوس می شوند. دکتر «ریچارد فوری» محقق اصلی و رئیس روماتولوژی در نیو هاید پارک نیویورک، اظهار داشت: «این کارآزمایی بالینی یکی از قانع کننده ترین موفقیتهای مرحله نهائی در سالهای اخیر برای درمان بیماران دچار لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) است و شواهد مهمی را نشان میدهد که هدف قرار دادن سلول های B می تواند کاهش قابل توجهی در فعالیت بیماری بوجود آورد.»فوری در یک بیانیه خبری اظهار داشت: «ما شاهد پتانسیل عرضه کنترل قوی تر و پایدارتر بیماری با اتکای کمتر به استروئیدها هستیم. این مزایا برای بیماران، پزشکان و خانواده ها بسیار اهمیت دارد و گازویا را به عنوان گامی مهم در درمان این بیماری خودایمنی معرفی می کند.»طبق گفته بنیاد لوپوس آمریکا، لوپوس یک بیماری خودایمنی مزمن است که سبب می شود سیستم ایمنی به بدن حمله کند و در درجه اول به پوست، مفاصل و اندام های داخلی مانند کلیه ها یا قلب حمله کند. محققان در یادداشت های پیش زمینه گفتند که لوپوس بیشتر از ۳ میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد که بیشتر آنها زنان بین ۱۵ تا ۴۵ سال هستند. عودهای مکرر لوپوس می تواند سبب صدمه برگشت ناپذیر اندام ها شود. حدود نیمی از بیماران لوپوس ظرف پنج سال بعد از تشخیص، گرفتار نفریت لوپوس- عارضه کلیوی که گازویا برای آن تأیید شده است- می شوند. برای مطالعه جدید، محققان بیشتر از ۳۰۰ بیمار دچار لوپوس را که تحت درمان استاندارد این بیماری بودند، استخدام کردند و به صورت تصادفی به نیمی از آنها گازویا و بقیه دارونما دادند. بیماران در روز اول آزمایش، تزریق داخل وریدی گازویا یا دارونما دریافت نمودند و بعد از آن، دوزهای مکرر در هفته های دوم، ۲۴ و ۲۶ دریافت نمودند. بعد از یک سال، ۷۷ درصد از بیماران دچار گازویا کاهش قابل توجهی در لوپوس خود داشتند، در مقایسه با ۵۴ درصد از بیماران مصرف کننده دارونما. نتایج نشان داد که حدود ۳۵ درصد از بیماران مصرف کننده گازویا در مقایسه با ۱۴ درصد از بیماران مصرف کننده دارونما، بهبود یافتند. محققان دریافتند بیمارانی که گازویا مصرف می کردند، میزان عوارض جانبی جدی بالاتری داشتند، ۱۷ درصد در مقابل ۱۴ درصد. محققان گزارش دادند که شایع ترین عوارض جانبی، ذات الریه، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت دستگاه ادراری بود. یک مورد مرگ در میان بیماران گازویا و سه مورد مرگ در میان بیماران مصرف کننده دارونما رخ داد. مرگ ناشی از گازویا شامل ذات الریه بود.
منبع: drmiveh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب