مشاور وزیر بهداشت در امور زنان خبر داد

تشكیل تیم های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر بعلاوه جزئیات

تشكیل تیم های سیار برای شناسایی دختران دارای رفتار پرخطر بعلاوه جزئیات

دكتر میوه: مشاور وزیر بهداشت در امور زنان از اجرای طرح افزایش آگاهی دختران نوجوان درباره رفتارهای پرخطر و تشكیل تیم هایی برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر اطلاع داد.



دكتر ساره محمدی در گفت وگو با ایسنا، درباره جزئیات تفاهم نامه مشترك دفتر امور زنان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری كه بهمن ماه سال قبل منعقد شد، توضیح داد و اظهار داشت: كار دفتر امور زنان تسهیل برنامه ها، هماهنگی و هم افزایی با معاونت های مختلف وزارت بهداشت است. ما می توانیم نقاط ضعف و قوت برنامه ها را شناسایی نماییم تا آن ها را ارتقا دهیم. اگر این برنامه ها مخاطب بیشتری داشته باشند، اجرای آن را در استان های دیگر در دستور كار قرار می دهیم.
اجرای آزمایشی طرح تاب آوری اجتماعی زنان؛ بزودی
وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح تاب آوری اجتماعی كه هدف آن كاهش خشونت و نزاع هایی است كه زنان در خانواده و جامعه درگیر آنها هستند، بیان كرد: یكی از مواردی كه در این تفاهم نامه به آن اشاره شده، طرح تاب آوری است؛ مقرر است این برنامه به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شود، اما چون قرار بود به آن بودجه تخصیص داده شود، تصمیم گرفتیم از ابتدای سال ۹۷ برنامه ها را اجرا نماییم. چندین استان داوطلب اجرای این برنامه هستند و ما با عنایت به پتانسیل شان آنها را انتخاب می نماییم.
تمركز بر آموزش دختران دارای رفتار پرخطر یا در معرض آسیب
وی با اشاره به یكی از بندهای تفاهم نامه معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت بهداشت درباره كاهش خشونت نسبت به زنان، بیان كرد: یكی از برنامه های این حوزه افزایش آگاهی دختران نوجوان۱۰ تا ۱۹ ساله است. در این طرح بیشتر بر آموزش دخترانی كه رفتارهای پرخطر دارند یا در معرض صدمه هستند، تمركز می نماییم. علاوه بر آن در نظر داریم افرادی كه رفتار پرخطری ندارند هم آموزش ببینند. این گروه ها شناسایی می شوند و در صورت امكان آموزش هایی با استفاده از افراد همسان به آنها عرضه می گردد. در عین حال تلاش می نماییم فضایی امن تولید شود تا این دختران بتوانند مهارت هایی بیاموزند و میزان صدمه پذیری آنها كاهش پیدا كند.
تشكیل تیم های سیار برای شناسایی دختران نوجوان دارای رفتار پرخطر
محمدی درباره چگونگی اجرای این برنامه هم اظهار داشت: تیم های سیاری برای شناسایی نوجوانان در معرض خطر و پرخطر تشكیل می گردد. این نوجوانان در صورت ضرورت به مراكزی ارجاع داده می شوند كه بتوانند خدمات مورد نیاز خویش را در این زمینه دریافت كنند. برخی استان ها هم مانند تهران و البرز برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده اند.

محمدی همینطور افزود: مراكز بهداشتی و درمانی كه در زمینه كاهش صدمه فعالیت می نمایند و در مناطق پرخطر حضور دارند، اطلاعات خوبی از صدمه های اجتماعی در آن منطقه دارند و حتی پاتوق افرادی كه رفتار پرخطر جنسی یا سوء مصرف مواد دارند را هم می شناسند. زمانی كه این افراد احساس امنیت كنند و بدانند فارغ از قضاوت شدن، خدمات بهداشتی درمانی دریافت می كنند و آموزش می بینند، همراهی بیشتری خواهند داشت.

محمدی با اشاره به نیاز كشور به راه اندازی تعداد بیشتری مركز كاهش صدمه در كشور، خاطرنشان كرد: رجوع كننده برای دریافت این خدمات زیاد است، اما تعداد آنها در سطح شهری مانند تهران هم كم است. تلاش می نماییم علاوه بر افزایش تعداد این مراكز، مراكز مشابهی هم راه اندازی شود تا بتوانیم ظرفیت خدمت رسانی را بالا ببریم. علاوه بر آن تلاش می نماییم بحث آموزش و توانمندسازی هم پیگیری شود تا از بروز بسیاری صدمه ها پیش از اتفاق افتادن پیشگیری نماییم. یكی دیگر از مسائلی كه این دفتر به آن ورود خواهد كرد، آموزش و توانمندسازی كودكان در زمینه «نه» گفتن و چگونگی برخورد با مسائل اساسی و اولیه است.
آموزش "دوران بلوغ" به دانش آموزان و والدین
وی با اشاره به همكاری وزارت بهداشت و معاونت امور زنان در این برنامه، ادامه داد: با عنایت به اینكه خانه های بهداشت در محلات حضور دارند، تلاش می نماییم از ظرفیت آنها استفاده نماییم. فعلا برنامه ای برای كمك گرفتن از آموزش و پرورش مطرح نشده و مجری این برنامه وزارت بهداشت خواهد بود. آموزش ها هم در مراكز بهداشت وزارت بهداشت انجام می گردد. آموزش دوران بلوغ به خانواده ها و دانش آموزان هم در تفاهم نامه میان وزارت بهداشت و معاونت زنان ریاست جمهوری مطرح شده كه با همكاری آموزش و پرورش انجام می گردد.




1397/01/21
16:50:05
5.0 / 5
4472
تگهای خبر: آزمایش , خدمات , دانش , وزارت بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است