در گفت وگو با ایسنا تشریح شد

دستورات طلایی برای پیشگیری از مسمومیت در سفرهای تابستانی

دستورات طلایی برای پیشگیری از مسمومیت در سفرهای تابستانی

دكتر میوه: یك متخصص طب اورژانس با اشاره به افزایش احتمال بروز مسمومیت در فصل تابستان، راه های پیشگیری از این مسمومیت ها را شرح داد.



دكتر غلامرضا معصومی در گفت وگو با ایسنا، درباره مسمومیت در تابستان، اظهار داشت: در تابستان و فصول گرم شرایطی فراهم می گردد كه بیماری های فصلی مانند اسهال، وبا و مسمومیت های غذا با استفاده از مواد غذایی منتقل شده و به شكل وسیع گسترش می یابند.

وی اضافه كرد: بررسی ها نشان می دهد، در فصل تابستان آمار مراجعینی كه دارای ناراحتی گوارشی مانند دل درد، استفراغ و... هستند به مراكز درمانی و اورژانس بیمارستانی افزایش و شدت می یابد كه این موارد در اثر مصرف مواد غذایی آلوده بوده و ناشی از مسمومیت غذایی هستند.

معصومی با اشاره به اینكه رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می شود، افزود: در تابستان باید به تاریخ تولید و انقضا، مجوز بهداشت (پروانه بهداشت)، پروانه ساخت و علامت استانداردی كه بر روی بسته بندی مواد غذایی بخصوص بستنی، آبمیوه، محصولات لبنی و گوشت قید شده است، توجه بیشتری كرد.
توصیه های اورژانسی در سفر
این متخصص طب اورژانس همینطور سفارش كرد: ضمن سفر از حمل گوشت و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری كوتاه خودداری كنید؛ چون كه سریعا فاسد می شوند. همینطور از خرید قوطی های كنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری كرده و مطمئن شوید كه درپوش آنها شكسته نشده باشد. در عین حال اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید. در خلال سفر هم برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان مناسب استفاده كنید.
غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت در محیط رها نكنید
معصومی با اشاره به اینكه هیچگاه غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت (اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یك ساعت) در دمای محیط رها نكنید، اظهار داشت: برای دوباره گرم كردن غذاها باقیمانده آنهارا تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید و همینطور غذاهایی را كه بیش از سه روز باقیمانده اند، مصرف نكنید. همینطور تلاش كنید در طول سفر آب بهداشتی همراه داشته باشید و در صورت ضرورت از آب بسته بندی استفاده و از پلمب بودن درب بطری های آب اطمینان حاصل كنید. هیچگاه از یخ باز برای خنك كردن آب و انواع نوشیدنی ها استفاده نكنید.

وی با تاكید بر اینكه همیشه پیش از آماده كردن و یا خوردن غذا، دست هایتان را با صابون بشویید، اظهار داشت: باید توجه كرد كه نوعی از اسهال میكروبی در خلال سفر و به علت عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است. بخاطر داشته باشید دست هایتان را پس از استفاده از سرویس های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار كشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله ها حتما بشویید.

معصومی با اشاره به اینكه علائم و نشانه های بعضی از مسمومیت های غذایی با تاخیر ظاهر می شود، اظهار نمود: یعنی امكان دارد ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف غذای آلوده علائم در فرد مسموم بروز كند. علائم و نشانه های این مسمومیت ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع و استفراغ، اسهال آبكی شدید، كم شدن آب بدن، ضعف و شكم درد است.
میوه هایی را بخورید كه قابل پوست كندن هستند
وی با اشاره به اینكه در سفر بهتر است از میوه های دارای پوست مانند موز، سیب، پرتقال، نارنگی و خیار استفاده كرد، اظهار داشت: در این صورت میتوان آنها را پیش از مصرف پوست كند، اما مصرف میوه هایی چون انگور و توت فرنگی خطر مسمومیت را بالا می برد.

معصومی افزود: چنانچه در سفر از غذای آماده كنسرو شده استفاده می كنید، با جوشاندن كنسرو به مدت ۲۰ دقیقه می توان از خطر مسمومیت كشنده بوتولیسم پیشگیری كرد. در سفر از خوردن گل ها و قارچ های خودرو اجتناب كنید. چونكه تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر بسیار مشكل است. هیچ گاه گیاهان و قارچ ها را به علت مصرف آنها توسط جانوران، غیر سمی تلقی نكنید.

این متخصص طب اورژانس در ادامه با اشاره به اینكه هنگام بازی كودك در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند، اظهار داشت: تماس پوست با بعضی از این گیاهان و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت كودكان میشود. توجه كنید كه در صورت وجود خون در مدفوع یا استفراغ، تب بالا، از دست دادن مایعات بدن و یا در مواردیكه علائم بیش از یك روز طول بكشد، باید حتما به پزشك مراجعه نمود. شدت نشانه ها و علائم مسمومیت غذایی با عنایت به سن و وضعیت سلامتی بدن متفاوت می باشد. این علائم در سالمندان و نوزادان می تواند خطرناك باشد. دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی پختن غذا و خوردن آن در همان روز است.
آب چاه نخورید
معصومی اضافه كرد: عارضه دیگری كه در فصل تابستان اتفاق می افتد، مصرف آب آلوده است. امكان دارد در سفرهای تابستانی افراد به علت در دسترس نبودن آب لوله كشی، از آب چاه استفاده كنند. باید بدانیم كه آب چاه همیشه آلوده است، مگر آنكه خلافش ثابت شود. در صورت نوشیدن آب چاه، فرد دچار انواع بیماری های عفونی ازجمله وبا، بیماری های حاد عفونی یا بیماری های انگلی می گردد.

وی افزود: تنها راه پیشگیری این است كه آب را جوشانده و پس از خنك شدن مصرف كرد. آب آلوده منشاء خیلی از بیماری های عفونی است كه سردسته آنها بیماری های اسهالی هستند. این بیماری ها با تب، درد شكم و اسهال شدید همراه می گردد. بیماری های انگلی هم با درد شكم، اما بدون تب بروز پیدا می كند كه در ایران هم رایج است.




1397/04/17
13:44:38
5.0 / 5
4400
تگهای خبر: اورژانس , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است