گزارش دكتر میوه به نقل از مهر

قراردادهای میلیونی برای برندسازی پزشكان پول خرج كن سلبریتی شو!

قراردادهای میلیونی برای برندسازی پزشكان پول خرج كن سلبریتی شو!

دكتر میوه: چند سالی است كه بعضی از پزشكان پای ثابت برنامه های سیما هستند، اما چرا و چگونه این افراد انتخاب می شوند و آیا حضور در این برنامه ها دلیلی بر تخصص یا حاذق بودن پزشك است؟


خبرگزاری مهر، گروه سلامت _علیرضا وهاب زاده: تلویزیون را روشن می كنید، میهمان برنامه كه از اتفاق یك پزشك است در حال توضیح درباره یك بیماری و فرایند درمان آن است شما هم كه امكان دارد خودتان یا یكی از دوستان و آشنایانتان در این زمینه مشكلی داشته باشید، می نشینید پای صحبت های دكتر. حدودا این برنامه های پای ثابت رسانه ملی است. پزشكانی كه به عناوین مختلف و البته در شبكه های گوناگون میهمان برنامه های پر مخاطب سیما هستند. هر بار با یك بهانه و در یك برنامه. می خواهد شبكه یك باشد و می خواهد برنامه های شبكه نسیم باشد؛ صدا و سیما پر شده است از برنامه های كارشناس محور كه هركدام برای مردم یك نسخه تجویز می كنند. رسانه با دعوت از پزشكان كه عموما شاید چهره و مطرح هم نباشند آغاز به یك پروژه پیچیده می كند. پزشكی كه امروز شاید برای شما آشنا نباشد در یك روند برندسازی در زمان یك یا دو سال تبدیل به یك چهره معروف و شناخته شده می شود. همه چیز خیلی ساده است، كافی است با یكی از دفاتر مشاوره در این خصوص تماس بگیرید؛ آنها به شما خواهند اظهار داشت كه در یك دوره كوتاه با استفاده از تكنیك های برند شخصی شما را بعنوان و شخصیتی كه به آن علاقه دارید تبدیل خواهند كرد. مثلا با عنایت به شغل و تحصیلاتی كه دارید می خواهید یك سرو گردن از همكاران و هم صنفان خودتان بلندتر شوید و از شما بعنوان یك كارشناس یا یك منبع در این حوزه یاد شود. یا دوست دارید فعال اجتماعی، فعال حقوق بانوان، فعال محیط زیست یا یك كارشناس در امور پزشكی یا صادرات و واردات... باشید. حالا اگر ته صدایی هم دارید كه بهتر، می توانید روی آن هم سرمایه گذاری كنید، همین مشاوران برای شما آهنگساز و ترانه ساز و استودیو و هماهنگ می كنند، خرج كنید برایتان كنسرت هم می گذارند. شك نكنید كه تمام این ها در حوزه برند شخصی دست یافتنی است و فقط كافی است سركیسه را شل كنید و به قول معروف پول خرج كنید و خواهید دید كه در یك مدت زمان كوتاه صفحات مجلات و روزنامه ها و كانال ها را با رپورتاژهایی از شما پر خواهند كرد و در ادامه باز با شناخته شدن شما مردم به صفحات مجازی و سایت شما سرازیر خواهند شد، آن روز است كه می توانید دیگر بدون واسطه هرچه دوست دارید بگویید و مردم هم با عنایت به اعتمادی كه از رسانه های رسمی كسب كرده اید شما را بعنوان یك سلبریتی كارشناس حاذق و فعال حوزه خواهند پذیرفت. شما هر چند وقت یكبار یادداشت می نویسید و مصاحبه می كنید، هر روز در اینستاگرام پست می گذارید و نسبت به مسائل مختلف واكنش نشان می دهید. عجله نكنید؛ این یك سرمایه گذاری كوتاه مدت است! شما هر مطلبی كه امروز می نویسید به صورتی یك پس انداز شمرده می شود و طولی نمی كشد كه همین مخاطبان مجازی می شوند صندوق پر از پول كه به دفتر كار و مطب شما سرازیر می شوند و كارهایشان را به دست شما خواهند سپرد. تا آنجا كه دیگر وقت سرخاراندن هم نخواهید داشت. ***مطلب زیر عینا برگرفته از جزوه های كارشناسان حوزه برند شخصی است: «برندسازی شخصی چیزی جز نمایش خودتان نیست؛ اما چگونه می توان برند شخصی را به نحوی درست به نمایش گذاشت؟ سناریوهایی زیادی وجود دارند كه برند شما را در معرض دید تعداد مخاطبان هدف بیشتری قرار می دهد. اگر شما با حوزه پرسنال برندینگ آشنایی داشته باشید، پس حتماً تكنیك های اولیه را می دانید. حضور در شبكه های اجتماعی مناسب، مقداری دست به قلم شدن، به روز نگه داشتن اطلاعات، قرار دادن فیلم های خود در سایت های به اشتراك گذاری ویدئو و… بعضی از این تكنیك های اولیه هستند. اگر تلاش های پرسنال برندینگ خودتان را آغاز نموده اید، وقت آن است كه تكنیك هایی برای در معرض قرار گرفتن هرچه بیشتر برند خود به كار بگیرید. در زیر، به ذكر راه هایی خواهم پرداخت كه برند شخصی شما را بهتر در معرض نمایش قرار می دهد. برای نمایش برند شخصی خود مقاله بنویسید؛ یكی از طریق های موثر برند سازی شخصی نوشتن مقاله است، نوشتن یك مقاله آنقدرها هم كه فكر می كنید سخت نیست. این حرف را درحالی به شما می زنم كه خودم آنرا انجام داده ام. اما چرا در فرایند برندسازی شخصی باید یك مقاله نوشت؟ مقاله به این معناست كه شما یك منبع هستید. چیزی كه ارزش وقت گذاشتن و توجه مخاطب را دارد. می توانید مقاله در زمینه صنعت خود یا چیزی كه درباره آن تخصص دارید بنویسید و با استراتژی های مناسب، تعداد زیادی از مخاطبان را به خود جذب كنید. برای نوشتن یك مقاله سه مرحله ی اساسی وجود دارد.»
مخاطب حق دارد بداند برنامه تبلیغاتی است؟ اما یك سوال در انجا مطرح است. آیا این حق مخاطب است كه بداند برنامه ای كه در رسانه ملی در حال پخش است یك برنامه مشاركتی یا تبلیغاتی است یا یك برنامه كارشناس محور؟ مخاطب باید بداند كه این كارشناس برای حضور در این برنامه پول داده است؟ چیزی كه در رسانه ها رعایت نمی گردد. جالب است بدانید كه شركت هایی امور مشاوره تبلیغاتی را برعهده گرفته اند، قراردادهایی را با تهیه كننده برنامه های مختلف منعقد می كنند و طی آن اجازه دارند تا از تعدادی كارشناس میهمان برای حضور در این برنامه ها دعوت كنند. در همین روند، شركت ها مبادرت به بستن قرار داد با پزشكان می كنند. مثلا طبق اسنادی كه در اختیار خبرنگار مهر قرار دارد، برای حضور در یك برنامه مجری محور كه به صورت زنده مقرر است از یكی از شبكه های پرمخاطب سیما پخش شود، مبلغی در حدود ۸ میلیون تومان باید پرداخت گردد. یعنی خیلی راحت یك قرار داد جلوی شما می گذارند و می گویند اگر می خواهی میهمان فلان برنامه با اجرای فلان مجری مشهور شوی باید n میلیون پرداخت كنی. بعد هم خیلی راحت تر می توانی نیم ساعتی در یك برنامه زنده تریبون داشته باشی و برای خودت از هرچه می خواهی بگویی. البته با عنایت به داستان برند شخصی در حوزه تخصصی ات كلی مشاوره بدهی. اگر خوب پول بدهی هم كه مجری برایت سنگ تمام می گذارد و اساسا كلی هم تعریف و تمجید خواهی شد. پس از مدتی هم كه بفهمند اهل خرج كردن هستید، برنامه ربط و بی ربط دعوت می شوید. پس از برنامه هم فیلم ها را یكی یكی در صفحه شخصی ات آپلود می كنی و مخاطب از همه جا غافل هم خیال می كنند تو تنها پزشك حاذق این شهری و بلافاصله لایك ها را درو میكنی. خیلی زود هم یكی دو بیمار خودرا سر خط میكنی كه بیایند و یك لقبی برایت مطرح كنند. مثلا پنجه طلا! خیلی درشت است و از طلایش هم پیداست كه شانست زده و بخت به تو رو كرده. یكی دو سالی كه بكاری، فصل درو است. خیلی زود خودت هم فراموش میكنی كه خیلی از پزشكان چندین برابر تو مهارت و تجربه داشته اند. خیلی ها خاك كار را خوردند و بی سر و صدا به بهترین شكل طبابت كردند. خیلی ها كه اساتید و ریش سفیدان این حوزه هستند و در هیچ كدام از این برنامه های تلویزیونی خبری و نامی از آنها نیست. اما تو برنده ای! چرا؟ چون توانستی با تكینیك هایی كه شاید عادلانه هم نباشد، مردم را قانع كنی كه تو بهترینی و مردم باید به تو اعتماد كنند! برخی از این پزشكان دعوتی پرونده های سنگین اما جالب است بدانید كه همین چندی پیش احمدرضا جمشیدی رئیس وقت انجمن روماتولوژی ایران وی با انتقاد از شیوه های درآمدزایی این چنینی اظهار نمود كه صدا و سیما در یك برنامه خاص از برخی پزشكان پول می گیرد و آنها را دعوت میكند. این درحالی است كه بعضی از این پزشكان دعوتی پرونده های سنگین در نظام پزشكی دارند و رسانه ملی برای دعوت از پزشكان هیچ نظرخواهی از نظام پزشكی و انجمنهای علمی تخصصی نمی نماید. همین برنامه به خود من زنگ زده و عنوان نمود كه ۱۰ میلیون تومان بده و ۲۰ دقیقه هر چه می خواهی بگو. مردم هوشیار باشند اساسا در این موارد باید اول از همه از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی خواست تا به ماجرا ورود كند، افزایش نظارت و تدوین یك آینه نامه برای حضور پزشكان در رسانه ملی بعنوان كارشناس می تواند راهگشا باشد. از طرفی رسانه ملی باید برای احترام به مخاطبان در ابتدا یا انتهای برنامه قید تبلیغاتی یا مشاركتی بودن را اضافه كند. مخاطبان باید متوجه شوند كه برای این برنامه ها هم مثل خیلی از برنامه های رپورتاژی سیما از جانب كارشناس و فرد میهمان پول پرداخته شده و دلیل دعوت صرفا حاذق بودن یا استفاده از تجربیات میهمان برنامه نیست و این برنامه به درخواست خود پزشك و عقد قرار داد و پرداخت میلیون ها تومان صورت پذیرفته است. از یك طرف هم مهمترین بُعد این داستان خود مردم هستند، مخاطبان باید با افزایش سواد رسانه ای، قدرت تفكیك اصل از فرع را در فضای مجازی و رسانه پیدا كنند تا اسیر این بازی های تبلیغاتی و رسانه ای برای كسب درآمد نشوند.

1397/11/08
16:40:03
5.0 / 5
34
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است