۵ ماده خوراكی مناسب برای تقویت سوخت و ساز بدن

۵ ماده خوراكی مناسب برای تقویت سوخت و ساز بدن

دكتر میوه: بیشتر افراد نوعی از رژیم های غذایی به منظور تقویت سوخت و ساز و كاهش وزن را تجربه كرده اند.


به گزارش دكتر میوه به نقل از ایسنا، بیشتر این رژیم های غذایی كاركرد مطلوبی ندارند؛ برای اینكه به اشتباه تصور می شود تسریع سوخت و ساز برابر با از دست دادن میزان كالری بیشتر است. سوخت و ساز فرایندی فراتر از كالری سوزی است. در واقع سوخت و ساز مجموعه ای از تمامی واكنش های شیمیایی است كه در بدن رخ می دهد.
پروسه متابولیك شامل اقدامات مختلفی همچون گوارش، تجزیه غذا برای تامین انرژی و تولید بافت های جدید است. برای تنظیم گردش خون و حتی حفظ دمای مطلوب بدن نیاز است تا پروسه سوخت و ساز به درستی صورت گیرد. بدین سبب تقویت سوخت و ساز به این مفهوم نیست كه بدن در امتداد كالری سوزی بیشتر فعالیت كند، بلكه به مدلول سرعت بخشیدن به تمامی فرآیند ها در بدن است. هرچند نمی توان تاثیر سوخت و ساز بر كنترل وزن را نادیده گرفت.

خوراكی هایی كه سوخت و ساز بدن را تقویت می كنند
سایت first post نوشت: بااینكه حدودا تمامی مواد غذایی سوخت و ساز را می افزایند، اما بعضی از خوراكی ها همچون جرقه ای در بدن عمل كرده و به سوختن كالری بیشتر كمك می كنند اما این در شرایطی است كه فرد فعالیت جسمی كافی داشته باشد.
همچون مواد غذایی كه می توان به رژیم غذایی افزود تا روند سوخت و ساز را تقویت كرد:
شكلات تلخ: محققان معتقدند مصرف ۴۰ گرم شكلات تلخ در روز نه تنها سوخت و ساز را تقویت می كند؛ بلكه باكتری های روده را تقویت كرده و روند گوارش مواد غذایی را بهبود می دهد. البته شكلات شیری و سفید این خاصیت را ندارند.
غذاهای تند: بررسی ها نشان میدهد پیپرین و كاپسی سین از تركیب های موجود در فلفل تند سوخت و ساز در بدن را سرعت می بخشند. هرچند افرادی كه به دنبال كنترل وزن خود هستند، در مورد مصرف غذاهای تند باید دقت بیشتری داشته باشند؛ چونكه این مواد غذایی علاوه بر آنكه سوخت و ساز را تقویت می كنند، اشتهاآور نیز هستند. بدین سبب در افرادی كه می توانند اشتهای خودرا كنترل كنند، غذاهای تند بهترین گزینه برای كاهش وزن می باشد.
آب: حفظ رطوبت بدن یكی از ضروریات اصلی برای برخورداری از سلامت كامل است. كارشناسان سلامت بر این باورند نوشیدن هشت تا ۱۰ لیوان آب در طول روز نیاز انرژی روزانه را حداقل ۴۰۰ ژول بالا می برد. هرچند برای تقویت سوخت و ساز نوشیدن آب سرد سفارش می شود. برخی پژوهشگران معتقدند هنگام نوشیدن آب سرد بدن انرژی بیشتری را برای گرم كردن آب مصرفی و رساندن آن به دمای نرمال مصرف می كند.
قهوه: قهوه سوخت و ساز چربی و كربوهیدرات را برای مدت كوتاهی در بدن بالا می برد. بگفته پژوهشگران یك فنجان قهوه میزان سوخت و ساز را برای مدت سه ساعت بالا می برد. هرچند باید به این نكته توجه داشت كه زیاده روی در مصرف قهوه با نتایج خود هم راه است.
خوراكی های سرشار از پروتئین: سوختن پروتئین نسبت به كربوهیدرات ها و چربی ها انرژی بیشتری نیاز دارد. بدین سبب گنجاندن خوراكی های سرشار از پروتئین به رژیم غذایی میزان سوخت و ساز را بیشتر می كند.




منبع:

1398/09/30
12:48:36
5.0 / 5
3113
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است