روش های صحیح خوابیدن برای كاهش كمردرد

روش های صحیح خوابیدن برای كاهش كمردرد

دكتر میوه: كمردرد عارضه آزاردهنده ای است كه نه تنها بر زندگی روزانه فرد تاثیر می گذارد بلكه فرآیند خواب را هم دچار مشكل می كند.



به گزارش دكتر میوه به نقل از ایسنا، خوابیدن در حالت های ناصحیح می تواند باعث كمردرد یا تشدید آن شود. وضعیت بدن در هنگام خواب اگر صحیح نباشد می تواند علت نهفته بروز درد كمر باشد زیرا بعضی از حالات خوابیدن به گردن، كمر و باسن فشار غیرضروری را وارد می نماید.

كارشناسان سفارش می كنند افراد هنگام خوابیدن انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ كنند و بنابراین لازم است سر، شانه ها و باسن در یك راستا قرار گیرند و كمر هم در وضعیت درستی باشدد. بهترین حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار مضاعف بر كمر خوابیدن به پشت یا به اصطلاح خودمان طاق باز است.

با این حال برخی افراد از خوابیدن در حالت طاق باز احساس راحتی ندارند و بعضی از آنان در این حالت دچار خر و پف می شوند.

به گزارش مدیكال نیوز تودی، معمولا افراد به شكل های مختلفی می خوابند و بنابراین كارشناسان چندین گزینه را پیشنهاد می كنند تا هر فردی متناسب با نیاز خود یكی آنها را انتخاب كرده، خواب بهتری داشته باشد و همینطور دچار درد كمر نشود:

۱- خوابیدن طاق باز (روی كمر) و قرار دادن بالش زیر زانوها

این شكل خوابیدن بهترین حالت برای حفظ سلامت كمر بشمار می رود. در این حالت وزن بدن به شكلی توزیع می گردد كه فشار را به حداقل می رساند و سبب می گردد سر، گردن و ستون فقرات در یك راستا قرار گیرند. همینطور قرار دادن یك بالش كوچك زیر زانوها به حفظ شكل انحنای طبیعی ستون فقرات كمك می نماید.

۲- خوابیدن به پهلو و قرار دادن بالش بین زانوها

اگرچه خوابیدن به این شكل شناخته شده ترین و راحت ترین حالت خوابیدن است اما سبب می گردد ستون فقرات از حالت خود خارج شود و به قسمت پایین كمر فشار وارد می نماید. هر چند می توان هنگام خوابیدن به پهلو بالش سفتی را بین زانوها قرار داد تا این مشكل رفع گردد.

۳- خوابیدن به شكل جنینی

برای مبتلایان به بیرون زدگی دیسك كمر خوابیدن به شكل جنین تسكین دهنده است زیرا خوابیدن به پهلو و خم كردن زانوها به سمت قفسه سینه، خمیدگی ستون فقرات را كم می كند.

۴- خوابیدن روی شكم و قرار دادن بالش نازك زیر شكم

خوابیدن روی شكم بدترین شكل بشمار می رود. هر چند در افرادی كه با دیگر حالت های خوابیدن مشكل دارند قرار دادن یك بالش زیر شكم می تواند كمك كننده باشد.

۵- خوابیدن روی شكم و قرار دادن پیشانی روی بالش

از دلایل دیگری كه سبب می گردد خوابیدن روی شكم ضرر داشته باشد این است كه در این حالت معمولا سر به یك سمت می چرخد و در این حالت به ستون فقرات، گردن، شانه ها و كمر فشار مضاعفی وارد می گردد. برای جلوگیری از این مشكل می توانید یك بالش كوچك یا حوله ای را زیر پیشانی قرار دهید تا هم از این فشارها كاسته شده و هم با تولید فضای كوچكی مقابل صورت دچار مشكل تنفسی نشوید.




1396/11/24
14:08:32
5.0 / 5
296
تگهای خبر: طب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است