گزارش دكتر میوه به نقل از مهر
رازها و دروغ های معجون های تبلیغاتی به خاطر یك مشت ریال
به گزارش دكتر میوه با وجود تبلیغات فراوان محصولات تقویت و رشد مجدد مو در رسانه ملی و مطرح كردن تاثیر درمانی آنها، این مجصولات فاقد مجوز درمانی و مجوز تبلیغات از مراجع ذی صلاح هستند.
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: شاید فكر كنید در چه دوران مدرنی زندگی می كنید كه می توانید با یك محلول، موهای كم پشت را به مدلهای ژورنالی مجلات مد تبدیل كنید یا در بین سالی به ۱۸ سالگی تان بازگشته و موهای سپیدتان، خیلی ناگهانی مشكی پركلاغی شود. این تصور زمانی برایتان قوی تر می شود كه در حال تماشای یك فیلم خانوادگی هستید و ناگهان فردی كه چندین تار مو بیشتر در سرش ندارد، در قاب تلویزیون شما حاضر شده و ادعا می كند با استفاده از محلول های دارویی تقویت و رشد مجدد مو، گیسوانش به پرپشتی موهای بازیگران هالیوودی شده است. به صورت حتم هر شبكه ای را هم بالا و پایین كنید یكی از همین مرد و زن ها ناگهان در بین فیلم و سریالتان ظاهر شده و این ادعا را اظهار كنند.
شاید چنین معجزاتی فراتر از تصور و مباحث علمی شدنی باشد اما باور آن عجیب است. این دگرگونی های نه چندان باوركردنی ادعایی است كه این روزها در آگهی های بازرگانی رسانه ملی دیده می شود. تبلیغات كه حتی با وجود غیرقابل باور بودن زنده شدن ریشه مرده مو، به علت نمایش آن در صدا و سیمای رسمی كشور باعث اطمینان خاطر مردم از مؤثر بودن آن می شود. اما این ادعاهای عجیب و پر ابهام سوالات زیادی را هم برای مخاطبان بوجود می آورد.
اینكه آیا یك محلول قادر به زنده كردن فولیكول مرده مو و رشد مجدد تارهای مو می شود یا خیر، خود بزرگ ترین ابهامی است كه در مورد این محصولات وجود دارد. از جانب دیگر هنوز معلوم نیست كه آیا این محصولات از مراجع قانونی مجوز فعالیت بعنوان یك محصول درمانی را دارند و اگر دارای مجوز هستند، آیا بیمارانی كه در طول تبلیغات ادعای درمان شدن می كنند، مورد تأیید پزشكان هستند یا خیر.
نمایش تبلیغاتی كه مجوز رسمی ندارد
در این باره شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اینكه آیا محصول تقویت موی «ب» كه در رسانه ملی هم تبلیغات رسمی می كند مجوز دارد یا خیر، اظهار داشت: طبق استعلامات انجام شده، این محصول هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد در نتیجه طبق قانون نمی تواند بعنوان یك محصول درمانی تبلیغات كند.
شعیبی افزود: محلول تقویت موی «ب» تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یكی از دانشگاه های علوم پزشكی كشور، بعنوان یك محصول آرایشی مجوز دریافت كرده و تنها می تواند بعنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت كند.
وی با اشاره به اینكه تبلیغات این محصول بعنوان یك محصول درمانی به علت نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو كاملاً غیر قانونی می باشد، تصریح كرد: این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح كند اما مطالبی كه در تبلیغات آن در خصوص پیشگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود كاملاً غیرقانونی می باشد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه محلول تقویت موی «ب» فاقد مجوز تبلیغات از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، خاطرنشان كرد: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی هم از مراجع ذی صلاح مجوز ندارد. بنابراین سازمان صدا و سیما موظف است نسبت به مجوز و پروانه های فعالیت این محصول اقدام و آنها را بررسی كند.
هیچ درمان قطعی برای پیشگیری از ریزش مو وجود ندارد
اما فارغ از مسئله مجوز فعالیت، ادعاهایی كه در این تبلیغ عنوان می شود با مباحث علمی هم مطابقت نداشته و پزشكان این مطالب را رد می كنند. ادعای پرپشت شدن مو بر اثر استفاده از این محصول یا پیشگیری از سفید شدن آن مواردی است كه علم امروز هم آنرا تأیید نمی كند.
در این خصوص محمد رضوانی متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صحت علمی تبلیغات داروهای ضد ریزش مو و افزایش رشد مجدد مو اظهار داشت: متأسفانه این تبلیغات ها با اطمینان ۱۰۰ درصدی رضایت از محصول و جواب دهی آن در حال پخش است؛ این در شرایطی است كه هیچ روش درمانی ۱۰۰ درصدی برای پیشگیری از ریزش مو و رشد باردیگر آن نداریم.
وی با اشاره به اینكه عدم صحت این قبیل محصولات مورد تأیید خیلی از مشاوران است، تصریح كرد: این تبلیغات فقط به فكر منابع مالی خود هستند و مردم را گمراه می كنند.
رضوانی در ادامه با اشاره بر اینكه پس از متولد شدن هر فرد ریشه مو دیگر در سر به وجود نمی آید اظهار داشت: در خیلی از مشكلات ریزش مو بخصوص ریزش موی مردانه ما با مشكل تحلیل رفتن ریشه و فولیكول مو مواجهه هستیم. به صورت كلی با اصلاح برنامه غذایی، مصرف خیلی از داروها و محلول ها می توان تا حدی از ریزش بیش از اندازه مو جلوگیری كرد و ریشه مو را به زندگی بر گرداند. این در شرایطی است كه این روش های درمانی تا یك زمان خاص جواب دهی دارند و از بعد از مدتی مشكلات ریزش مو مجدداً باز می گردند.
وی در ادامه اضافه كرد: در خیلی از مشكلات ریزش مو پزشكان اگر بدانند كه تعداد فولیكول های مو در هر اینچ مو كمتر از میزان لازم برای رشد باردیگر باشد، حتی مصرف داروی پر مصرف ماینوكسیدیل موضعی را هم تجویز نكرده و برای درمان وقت نمی گذارند. آن هم به علت اینكه امكان بازگشت مو و رشد مجدد آن به علت تعداد پایین فولیكول مو خیلی كم است.
وی درباره حضور خیلی از افراد و رضایت آنها از این محصول در تبلیغات های تلویزیونی تصریح كرد: به صورت كلی هر روش درمانی از موفقیتی چند درصدی هم برخوردار می باشد اما نه تنها از جانب شركت سازنده باید به اثبات برسد بلكه در مقایسه با سایر روش های درمانی هم باید مطالعه و اثبات شود. در این میان پزشكان با بررسی و مطالعه می توانند در انتها به نتایج مستندی رسیده و شفاف سازی كنند.
وی همینطور در ادامه خاطرنشان كرد: زمانی كه فردی در این تبلیغات اعلام رضایت و جواب دهی از این محصولات می كند باید مورد مطالعه قرار گیرد. به علت اینكه هیچكدام از روش های درمانی در این زمینه به صورت ۱۰۰ درصدی جواب دهی ندارند و پزشكان باید پرونده پزشكی این افراد را بررسی نمایند. از جانب دیگر باید رابطه این افراد با شركت سازنده هم شفاف سازی شود. درواقع باید مشخص شود افرادی كه در تبلیغات ها حضور دارند هیچ ارتباطی با شركت سازنده نداشته و صرفاً یك مصرف كننده هستند.
با وجود استعلام سازمان غذا و دارو درباره محلول تقویت موی «ب» و اعلام این سازمان در خصوص نداشتن مجوز درمانی و تبلیغات در تلویزیون، هنوز معلوم نیست كه چگونه یك محصول تنها با داشتن مجوز آرایشی ادعای درمانی كرده و نتایج آنرا كه از نظر علمی هم مورد تأیید نیست، در رسانه ملی نمایش می دهد.
با وجود این شرایط لازم است تا به منظور پشتیبانی از حقوق شهروندان و پیشگیری از هرگونه صدمه به سلامتی افراد، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به این مورد ورود كرده و مانع فعالیت این نوع محصولات شوند. از جانب دیگر سازمان صدا و سیما هم به منظور پشتیبانی از منافع افراد، لازم است بر روی محتوای مطالب نمایشی در رسانه ملی نظارت داشته و چگونگی امكان تبلیغ محصولی بدون مجوز درمانی را اعلام نماید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب