سفارش های پزشكی برای روزه داری در فصل كرونا

سفارش های پزشكی برای روزه داری در فصل كرونا

دکتر میوه: همزمان شدن ماه مبارک رمضان و ایام شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور، روزه داری و چگونگی آنرا به پرسش این روزهای مردم بدل کرده است.


به گزارش دکتر میوه به نقل از ایسنا، رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها خصوصاً بیماری کووید ۱۹ دارد. با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از همه پنج گروه غذایی شامل گروه نان و غلات، گروه میوه ها، گروه گوشت، گروه شیر و لبنیات، جوانه ها، ماهی و بطور کلی برخورداری از تنوع غذایی کافی می توان انرژی، پروتئین و ریزمغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین کرد.
باتوجه به زمان حدودی ۱۵ تا ۱۶ ساعت روزه داری، گرسنگی می تواند در صورت عدم رعایت اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار یا حذف یکی از وعده ها خصوصاً وعده سحری، سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال مبتلاشدن به بیماری کووید- ۱۹ را افزایش دهد. این در حالیست که مطالعات مختلفی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به ویژه بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماریهای مختلف نشان داده اند. در بیشتر بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داری مفیدست.
روزه داری می تواند سبب کاهش پاسخ های التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود اما، فراموش نکنیم فعالیت سلول های دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند، در ضمن روزه داری بیشتر شده و در مجموع روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.
نکته مهم این روزها که شاهد همزمانی خیز چهارم کرونا و ماه مبارک رمضان هستیم این است که بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، دکتر وحید ملکی کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت در این زمینه با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به کرونا نباید روزه بگیرند، اظهار داشت: افرادی که در یک یا دو ماه اخیر به کرونا مبتلا شده و در ıcu بستری شده اند، تا شش هفته پس از تاریخ بهبودی نباید روزه بگیرند.
وی ادامه داد: افرادِ روزه دار نباید در فاصله ی افطار تا سحر – ۸ ساعت – کم تر از ۱۲۰۰ کیلو کالری دریافت نمایند.
وی با اشاره به این که روزه داران وعده های افطار و شام و سحر را حذف نکنند، توضیح داد: حذف هر یک از وعده های غذاییِ ماه رمضان سیستم ایمنی انسان را در معرض ضعف قرار می دهد.
این کارشناس تغذیه بالینی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سحری مهم ترین وعده غذایی ماه رمضان است، گفت: وعده سحری باید به شکلی انتخاب گردد که در طول روز تشنگی و گرسنگی برای انسان به بار نیاورد.
وی با اشاره به این که سحری مناسب عوارض روزه داری را می کاهد، اشاره کرد: وعده ی ناهار معمول – پیش از ماه رمضان – بهترین انتخاب برای سحری است، چونکه وعده ناهار غالبا سرشار از پروتئین و ویتامین است.
ملکی با اشاره به این که خوردن سبزیجات در سحری تشنگی طول روز را برطرف می کند، توضیح داد: میوه ها و سبزیجات منبع غنی فیبر هستند و در طول روز آب را آرام آرام به اجزای بدن منتقل می کنند.
وی با اشاره به این که مصرف نوشابه در سحر دفع ادراری بدن را بیشتر می کند، اضافه کرد: مصرف مواد قندی و شیرینی ها و غذاهای شور و کنسروی در وعده سحری موجب می شود تا در طول روز احساس تشنگی زیادی داشته باشیم.
این کارشناس تغذیه افزود: بهترین زمان مصرف دمنوش ها در ماه مبارک رمضان پس از افطار است.



1400/02/10
23:03:21
5.0 / 5
311
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است