۶ ماده غذایی موثر برای کنترل اشتها

۶ ماده غذایی موثر برای کنترل اشتها

به گزارش دکتر میوه، این نکته ثابت شده که پیروی از رژیم های غذایی حاوی کربوهیدرات های تخمیر شده مانند جوی دو سر، کنگر فرنگی، قارچ، مارچوبه، پیاز و موز، حاوی دو نوع ماده به نامهای بتاگلوتان و اینولین هستند که برای رسیدن به هدف کاهش وزن، شما را کمک خواهند کرد.


به گزارش دکتر میوه به نقل از ایسنا، مصرف این نوع کربوهیدرات ها موجب تولید بیشتر هورمون کنترل اشتها شده و به فرد احساس سیری طولانی مدت می دهد. همین طور مصرف این کربوهیدرات ها به کاهش چربی های مضر و چربی احشایی کمک می کند؛ چربی هایی که با خطر مبتلاشدن به دیابت، بیماریهای قلبی و تعدادی از انواع سرطان ها مرتبط هستند.
این نوع غذاها همین طور نقش مهمی در مدیریت و یا پیشیگری از دیابت با کنترل و نگهداری سطح قند خون در حد سالم دارند. این کربوهیدرات ها موجب افزایش باکتری های مفید روده و بهبود پروسه هضم غذا به علاوه افزایش ایمنی بدن خواهند شد.
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، شش ماده غذایی که در رژیم های کاهش وزن می تواند به شما برای افزایش احساس سیری کمک نماید شامل موارد زیر است:
_ جو: این را بدانید که تنها مصرف روزانه دو وعده جو، کلسترول LDL یا مضر را تا بیش از پنج درصد در عرض شش هفته کم می کند. بتاگلوتان موجود در جو موجب دفع LDL از بدن می شود.
_ کنگر فرنگی: این ماده غذایی داروی لاغری است و کسانی که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می توانند هر روز کنگر فرنگی بخورند. از تمام نقاط این گیاه می توان برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده نمود. گیاه تازه را بعد از تمیز کردن می توان منجمد کرد تا در فصول مختلف از آن استفاده گردد. شیره برگ کنگر فرنگی دارای املاح معدنی مختلف و سینارین است و مصارف درمانی فراوان دارد.
_ قارچ: به جنگ با چربی های بدن می رود. مصرف قارچ می تواند تولید و فعالیت سلول های سفید خون را افزایش دهد. بهتر است این غذا به شیوه سالمی پخته شود. بدین جهت مصرف قارچ سرخ شده از طرف متخصصان سفارش نمی شود و قارچ بخارپز یا کبابی شده در فر انتخاب مناسب تری است. سفارش می شود که در این رژیم وعده ناهار یا شام را به قارچ اختصاص دهید، البته می توانید صبحانه هم یک غذای ترکیبی بطورمثال املت قارچ بخورید. قارچ حاوی بتا گلوکان است که برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماریها مهم و لازم است.
_ مارچوبه: برخی غذاها در پروسه هضم غذاها تاثیر فراوانی دارند و مارچوبه یکی از این غذاها است. این گیاه منبع اینولین؛ فیبر ویژه ای است که به افزایش باکتری های خوب روده کمک می نماید و موجب هضم موثرتر غذاها می شود. مارچوبه موجب افزایش متابولیسم بدن شده و به عنوان یک چربی سوز، به لاغری شما کمک می نماید. هر ۱۰۰ گرم مارچوبه فقط ۲۰ کیلوکالری انرژی دارد و بدین ترتیب یک جایگزین بسیار عالی برای میان وعده های پر کالری است.
_ موز: مصرف این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین B۶، موجب افزایش تولید سروتونین در مغز می شود؛ بطوریکه مصرف آن با کاهش استرس و اضطراب رابطه دارد. بااینکه موز میزان کربوهیدرات یا قند بالایی دارد، اثر چندانی بر سطح قندخون بدن نمی گذارد. کم بودن میزان گلوکز آن موجب می شود قند خون نسبت به سایر غذاها به میزان قابل قبولی بالا رود. از طرفی گلوکز پایین برای کنترل گرسنگی بسیار مفیدست و این از عوامل کلیدی در کاهش وزن می باشد.
_ پیاز: مصرف پیاز یک راه طبیعی برای کاهش وزن و چربی اضافی بدن است. پیاز حاوی اسانس های مختلف و مواد معدنی است که به سرعت سوخت و ساز بدن را بالا برده و منجر به کاهش وزن طبیعی می شود. پیاز دارای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است که یکی از سلاح های عالی در مقابل افزایش وزن است.



1401/09/18
12:35:23
5.0 / 5
281
تگهای خبر: آموزش , باكتری , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است