در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

وضعیت بحرانی مقاومت آنتی بیوتیكی در بیمارستان های مرجع، ضرورت وضع قوانین مشخص مصرف دارو

وضعیت بحرانی مقاومت آنتی بیوتیكی در بیمارستان های مرجع، ضرورت وضع قوانین مشخص مصرف دارو

دكتر میوه: عضو برد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به معضل مصرف نادرست آنتی بیوتیك ها و مقاومت های دارویی، اظهار داشت: تا زمانی كه زیرساخت هایی مانند پزشك خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الكترونیك سلامت و... به صورت كامل تولید نشود، عملا كنترل مصرف آنتی بیوتیك ها و جلوگیری از مقاومت دارویی امكان پذیر نیست.



دكتر غلامرضا معصومی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه چند سالی است سازمان جهانی بهداشت تاكید زیادی بر استفاده صحیح از آنتی بیوتیك ها برای جلوگیری از تولید مقاومت دارویی دارد، اظهار داشت: این مورد بسیار مهم در كشور ما ابعاد مختلفی دارد كه اگر سیاست گذاران سلامت كشور به همه ابعاد آن نپردازند، بطور قطع نخواهند توانست با این معضل بزرگ مقابله كنند. در ابتدا باید بپذیریم كه كشور ما از نظر وضعیت بهداشتی و آب و هوایی و به تبع آن وضعیت تماس مردم با باكتری ها و ویروس های مختلف با خیلی از كشورهای دیگر دنیا متفاوت می باشد و ازاین رو نمی توان به راحتی نسخه ای را كه در كشورهای دیگر برای مقابله با این مورد پیچیده می شود، برای ایران هم بهره برد.

وی با اشاره به اینكه در عین حال تا زمانی كه زیرساخت هایی مانند پزشك خانواده، سیستم ارجاع، پرونده الكترونیك سلامت و كنترل الكترونیك داروخانه ها و سیستم پخش داروی كشور به صورت كامل تولید نشود، عملا كنترل مصرف آنتی بیوتیك ها و جلوگیری از مقاومت دارویی امكان ناپذیر است، اضافه كرد: نكته مهم دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه دستورالعمل های صادر شده از جانب وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ضمانت اجرایی مشخص و عملیاتی در این حوزه نداشته و عملا اجرا نمی شوند. از طرفی وضعیت فرهنگ عمومی كشور به گونه ای است كه مردم به شدت به دنبال مصرف دارو در زمان های بیماری هستند و طبیعتا یك پزشك در مطب نمی تواند این فرهنگ را اصلاح كند. ازاین رو وظیفه سیستم سیاست گذاری كشور در حوزه سلامت است كه این كار را انجام دهد.

معصومی ادامه داد: متاسفانه واقعیت های درمانی كشور ما مانند تفكر حفظ بیمار برای مطب كه ناشی از عدم اجرای صحیح پزشك خانواده است، باعث می گردد كه پزشكان ما در مطب ها باوجود داشتن علم نحوه صحیح مصرف آنتی بیوتیك ها، گاها تجویزهایی انجام دهند كه شاید نیاز همان زمان بیمار نباشد، اما با اشرافی كه به وضعیت بهداشتی و آب و هوایی منطقه خود دارند، آنتی بیوتیكی برای عفونت احتمالی بیمار در چند روز آینده تجویز می كنند.

عضو برد سلامت در بلایای وزارت بهداشت اظهار داشت: متاسفانه علی رغم اینكه سال هاست مبحث كنترل تحویل دارو در داروخانه ها در بعضی استان های كشور به صورت پایلوت اجرا می شود، اما هنوز در حد پایلوت مانده است و كماكان در اغلب مناطق كشور دسترسی به داروهای مختلف همچون آنتی بیوتیك ها بسیار آسان است. همین مبحث در بیمارستان های كشور هم اتفاق می افتد؛ به طوریكه پزشكان و تخصص های مختلف گاها دسترسی بسیار راحتی به آنتی بیوتیك های نسل های آخر و گران دارند كه البته این معضل هم ناشی از عدم داشتن پروتكل بیمارستانی مناسب برای پزشكان داروخانه های بیمارستانی است.

معصومی با اشاره به اینكه معضل مقاومت آنتی بیوتیكی در كشور ما كه بخصوص در بیمارستان های مرجع در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد، چند عاملی است، اظهار داشت: ازاین رو این معضل به هیچ عنوان با یك دستورالعمل یا گفتن صرف این نكته كه تعداد داروهای هر نسخه پزشكان ما بیشتر از میانگین جهانی است، رفع نمی شود؛ بلكه سیاست گذاران حوزه سلامت و حتی هیات دولت و مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص آیین نامه و قوانین مشخص مصرف دارو داشته باشند و البته این موارد باید مبتنی بر واقعیت های حال حاضر كشور باشد.




1396/12/17
20:37:09
5.0 / 5
4933
تگهای خبر: آنتی بیوتیك , بیمار , تولید , سلامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان دكتر میوه

دکتر میوه

تگهای دكتر میوه

دکتر میوه

دکتر میوه دكتر میوه

رژیم غذایی و معرفی خواص میوه ها

drmiveh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت دكتر میوه محفوظ است